Springen naar inhoud

ammoniak

• Log in om te kunnen reageren

poel

poel

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2005 - 21:20

hallo,

wie, kan en wil mij uitleggen hoe ammoniakwater sterker gemaakt kan worden dan 25%.
wat is er nodig om er bv. 50% of hoger van te maken?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jack de keyzer

jack de keyzer

• >250 berichten
  • 251 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2005 - 07:48

kan je iets specifiekers zijn ? waarom heb je ammoniak van % nodig ? gaat het je enkel om een sterke base ?

Martino-Positivo

Martino-Positivo

• >25 berichten
  • 38 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2005 - 08:39

Je zou kunnen destilleren?

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 augustus 2005 - 09:25

Hoger dan 53% zal bij kamertemperatuur niet lukken. Dat is de maximale oplosbaarheid bij 1 bar ammoniakdruk.
Om van 25% naar hogere waardes te gaan moet je ammoniak door de oplossing leiden. Wanneer je niet de beschikking hebt over een ammoniakcilinder kun je een 25% ammonia oplossing verwarmen en de damp die hiervan af komt door een kleinere hoeveelheid (gekoelde) 25% ammonia leiden. In de laatste zal de concentratie ammoniak stijgen.
Hiermee zul je de 50% niet halen, maar de concentratie ammonia zal wel toenemen. Dit moet je wel in een goed geventileerde ruimte doen. Ammoniak is immers niet bijzonder goed voor de gezondheid.

jack de keyzer

jack de keyzer

• >250 berichten
  • 251 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2005 - 09:46

had daarstraks geen zin om aan het rekenen te gaan drQ (ben druk bezig met plantjes vermeerderen), maar ik had al een stil vermoeden dat 50% een grenswaarde is....

nu denk ik niet dat iedereen zo maar een ammoniakcylinder heeft, dus lijkt idd het doorleiden van NH3 in een ammoniakoplossing een mogelijkheid....

echter, .... ik zou het echt niet aanraden om het zelfs maar te doen in een goed geventileerde ruimte.... op z'n minst ergens verweg in de buitenlucht of in het beste geval in een zuurkast...

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 augustus 2005 - 11:50

echter, .... ik zou het echt niet aanraden om het zelfs maar te doen in een goed geventileerde ruimte.... op z'n minst ergens verweg in de buitenlucht of in het beste geval in een zuurkast...

Daar heb je gelijk in.

NB: de mac-waarde van ammoniak is met 20 ppm slechts 2x zo hoog als die van HCN.

jack de keyzer

jack de keyzer

• >250 berichten
  • 251 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2005 - 13:28

:) zjeezes, nog nooit op gelet :)

ik spreek uit ervaring, ik heb hier verleden zomer uit noodzaak zelf ammoniumsulfide moeten maken.....

zelfs met een gesloten systeem en een afvoerslang tot ver uit m'n buurt rook ik 's anderendaags nog de ammoniak en het waterstofsulfide....

-0meb0dy

-0meb0dy

• >100 berichten
  • 151 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2005 - 19:32

NH3 is echt een gas waar ik een klere hekel aan heb.
Klein snufje en ik heb er erg last van.

Maar waarvoor heb je zon hoge concentratie nodig, 25% is al hoog?
NH3 kan je ook maken doro een ammonium zout met NaOH of andere base te mengen, niet oplossing, hoogstens een druppel water erbij om het te versnellen, anders zit je opeens in een wolk NH3(kleine ervaring mee, niet fijn).

jack de keyzer

jack de keyzer

• >250 berichten
  • 251 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2005 - 19:48

ik vroeg me het ook al af, en ik heb zo een jodium-bruin-paars vermoeden...... :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures