Hoe los je een chemie opgave op?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 218

Hoe los je een chemie opgave op?

Hoi hoi Afbeelding

Ik was een beetje op de fora aan het kijken toen ik me eigenlijk afvroeg hoe je het beste een opgave kunt oplossen c.q aanpakken.

Want wat ik zelf vaker op school merkte is dat ik soms zelfs de meest makkelijke vragen niet kan oplossen. Terwijl ik de som wel begrijp :)

Nu dacht ik: misschien lukt het me, met wat tips een opgave makkerlijker en sneller op te lossen.

Rare vraag, maar wie helpt me?!?

Groetjes Afbeelding

biochemiefreak: Een klein beetje letten op je spelling en zinsbouw is beslist geen zonde. je kunt je eigen berichten bewerken en de taalfouten verwijderen. Dit keer heb ik het gedaan.

Berichten: 704

Re: Hoe los je een chemie opgave op?

dat ligt er helemaal aan wat voor soort probleem het is. Ik pak een vraag waarin ik moet uitrekenen hoeveel product er ontstaat bijvoorbeeld heel anders aan dan een vraagstuk over elektrochemie.

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: Hoe los je een chemie opgave op?

Als je ons een paar voorbeelden geeft van verschillende opgaven dan kunnen we verder helpen, want zoals sdekivit zegt het een pak je anders aan dan het andere.

Als ik wat meer tijd heb zal ik wel een paar voorbeelden van het forum plukken en de links naar die topics hier posten, maar tijd komt niet meer veel voor bij mij :)
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 1.153

Re: Hoe los je een chemie opgave op?

de meeste chemische vraagstukken op middelbare school begin je met het opstellen van de reactie die plaatsvind. Of het nou redox, zuurbase of wat dan ook is. Aan de hand van de reactievergelijking kan je bijna alle vragstukken oplossen. Daarom begin je met je eerste les chemie/scheikunde met het leren van de benamingen van stoffen (H is waterstof, He is helium etc)

Als je een reactie vergelijking hebt opgesteld dan ga je kijken wat er in de opgave is gegeven en wat er precies wordt gevraagd. Door dan logisch na te denken kom je al heel snel tot het juiste antwoord.

Berichten: 328

Re: Hoe los je een chemie opgave op?

Je moet systematisch te werk gaan. Opschrijven wat je weet, reactievergelijkingen, formules enz en dan langzaam naar het gevraagde antwoord toe werken. Het is ook belangrijk dat je de vraag begrijpt. :)

Berichten: 704

Re: Hoe los je een chemie opgave op?

het gouden woord voor middelbare school scheikunde: stoichiometrie.

Berichten: 198

Re: Hoe los je een chemie opgave op?

absoluut

en voor degene die de moeilijke woorden niet graag gebruiken: de nummettjes voor de producten

Berichten: 218

Re: Hoe los je een chemie opgave op?

Waarom denkt iedereen toch dat ik op de middelbare school zit ;)

Ik zit in het tweede leerjaar van een HBO-opleiding hoor [-X

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: Hoe los je een chemie opgave op?

Meestal krijg je dit van mensen die voor het eerst scheikunde hebben, daarom denk ik.

Sorry als we je beledigd hebben [-X
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 218

Re: Hoe los je een chemie opgave op?

Daar kan ik enigzins inkomen. ;) Echter, ook in vervolgstadia kun je hier wel eens problemen mee hebben en ik denk niet dat ik de enige ben [-X

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Hoe los je een chemie opgave op?

Tja, maar je vraag is, zoals anderen al opmerkten, wel erg algemeen. Als er daarvoor een algemeen recept zou zijn, wie had er dan nog afgestudeerden nodig?

Je kunt ook niet vragen "hoe los ik een rekensom op". Elke som is anders. Zo ook voor chemische vraagstukken. Vraagstukken die je op je studie tegenkomt zijn (hopelijk) voorbeelden voor vraagstukken die je in je dagelijks werk kunt tegenkomen. Je moet tijdens je studie ervaring opdoen in het vinden van de juiste aanpak.

Berichten: 45

Re: Hoe los je een chemie opgave op?

Misschien dat je hier iets aan hebt: Gewoon ontspannen aan een opgave beginnen, en alles wat je wel weet opschrijven (daar krijg je wel punten voor)

Veel oefenen kan ook helpen

Berichten: 218

Re: Hoe los je een chemie opgave op?

hahha, het is inderdaad nogal algemeen :)

Trouwens... wij krijgen géén punten :) Wij werken met compententies Afbeelding

Reageer