verzeping

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

verzeping

in mijn curus staat hier: vetten worden door zuren of basen gehydrolyseerd tot glycerol en vetzuren, in een alkanisch milieu wordt dit proces 'verzeping' genoemd. Daarbij ontstaan alkalizouten der vetzuren, nl 'Zepen'..

en als vb wordt er dan gegeven:

triglyceride + 3NaOH --> glycerol + Na-vetzuur-zout

nu is mijn vraag: een hydrolyse gebeurt toch per definitie met water?! en hierboven staat hydrolyse door zuur of base?

alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: verzeping

De hydrolyse gebeurt inderdaad met water, maar deze kan door zowel base als zuur gekatalyseerd worden. Dat bedoelen ze met "vetten worden door zuren of basen gehydrolyseerd tot glycerol en vetzuren"

Berichten: 6

Re: verzeping

maar een katalysator is toch een stof die deelneemt aan de reactie maar als dezelfde stof uit de reactie komt? en in dit geval wordt NaOH gesplitst en COONa gevormd!

wat is dan de juiste reactie van de vormig van een zeep?

Berichten: 198

Re: verzeping

de reactie is juist

bij hydrolyse gaat het om de waterstof denk ik . niet om het water.

meestal gebeurt dit wel in een omgeving van water maar dat moet niet.

maar hier ben ik echt niet zeker van. ik kan hydrolyse, hydratatie enzovoorts nogal slecht uiteen houden :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: verzeping

Het uitschrijven van de reactie helpt natuurlijk ook.

Als je zeep gaat maken op basis van een vet en een loog, zijn er twee stappen te onderscheiden:

1. De hydrolyse van het vet:

C-O-R

|

C-O-R + 3 H2O --> 3 ROH + glycerol

|

C-O-R

Hierbij werken OH- ionen als katalysator.

2. De reactie tussen vetzuur en OH-

ROH + OH- --> RO- + HOH

Ofwel: in de eerste deelreactie is sprake van hydrolyse en wordt het water ook verbruikt. In de tweede deelreactie komt echter weer water vrij, zodat er netto geen water aan de reactie lijkt mee te doen.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 6

Re: verzeping

ok! super bedankt!

Berichten: 1

Re: verzeping

Ik heb een vraag.

Ik ben bezig met een heel vaag project over ZEEP.

Maar kan geen ene **** vinden kan iemand mij hellpen [!] [!] [!] [!]

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: verzeping

Even zoeken hier op het forum met het woordje 'zeep':

Levert een hele **** resultaten

Berichten: 12

Re: verzeping

Ik begrijp dat dit een erg oud forum is, maar ik heb toch nog een vraagje over de reactie van JanMeut.
 
als eerste, wat wordt er bedoeld met het RO- deeltje? (vormt dit dan met Na+ een zeepdeeltje?) en verder, is het wel zo dat de OH- als katalysator werkt in de eerste reactie? Ik dacht dat het zo was dat het maken/afbreken van een vet een evenwicht is wat je aflopend maakt door de vetzuren weg te laten reageren met de OH- ionen. In dat geval is het toch niet zo dat OH- een katalysator is voor de reactie?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: verzeping

Het RO-deeltje is een beetje een rare notatie. R wordt in de scheikunde gebruikt als Rest, dus nog meer atomen om het molecuul te vormen en schijnbaar voor de reactie niet van belang. Maar dat laatste is in deze niet waar. Beter had hij ROO- kunnen weergeven, om aan te geven dat dit het zuurrestion is dat ontstaat. En dus de hydrofiele kop van het gemaakte zeep. De R vormt dan de hydrofobe staart.
 
Of nog beter, waarbij de CO een dubbelgebonden O op een C is:
1. De hydrolyse van het vet:

C-O-CO-R

|

C-O-CO-R + 3 H2O --> 3 RCOOH + glycerol

|

C-O-CO-R

Hierbij werken OH- ionen als katalysator.

2. De reactie tussen vetzuur en OH-

RCOOH + OH- --> ROO- + HOH
 
Of we kunnen het tekenen, maar dat laat ik graag aan jou over.
 
Het tweede heb je goed, dat met die evenwichten en aflopendheid etc. Maar dat sluit toch niet uit dat de eerste reactie gekatalyseerd wordt door OH-? Echter op het VWO voor de procesbeschrijving hebben we afdoende aan jouw beredenering.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer