Racemaat

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 14

Racemaat

Hallo,

kan iemand mij op een duidelijke manier uitleggen wat het verschil is tussen een

racemisch mengsel en een racemische verbinding. Ik weet dat het verschil hem zit

in de manier van uitkristalliseren, maar in mijn cursus staat dat nogal onduidelijk

uitgelegd.

Berichten: 1.153

Re: Racemaat

een racemisch mengsel bestaat uit meerdere stoffen.

een racemische verbinding is 1 stof.

:)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Racemaat

ter aanvulling:

In een racemisch mengsel zitten beide 2 enantiomeren van een chirale verbinding (in gelijke hoeveelheden). Bijvoorbeeld een mengsel van D-proline en L-proline.

Een racemische verbinding bevat meerdere chirale centra, maar heeft toch een intern spiegelvlak. Bijvoorbeeld DL-wijnsteenzuur

Berichten: 704

Re: Racemaat

een ander woord voor een racemische verbinding is dus een meso-verbinding (meso-wijnsteen)

Berichten: 9

Re: Racemaat

Fout! Meso verbindingen zijn achiraal. Zij komen niet voor als stereo isomeren. Soms zijn ze wel prochiraal, maar dat is weer een ander verhaal.

martin

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Racemaat

Fout! Meso verbindingen zijn achiraal. Zij komen niet voor als stereo isomeren. Soms zijn ze wel prochiraal, maar dat is weer een ander verhaal.


Er wordt ook nergens beweerd dat deze chiraal zijn, enkel dat het zgn racemische verbindingen zijn. Misschien is de naamgeving 'racemische verbinding' voor meso verbindingen ongelukkig gekozen (in ieder geval wel verwarrend), maar er is niets fout aan de gegeven antwoorden in deze topic.

Berichten: 9

Re: Racemaat

Dat ben ik niet met je eens. Er werd gesteld "een ander woord voor meso verbinding is een racemische verbinding." dit is pertinent onjuist. Omdat een meso verbinding niet chiraal is (bevat geen stereogene atomen, komt niet voor als spiegelbeeld isomeer), kan hij dus ook niet racmisch zijn. Alleen chirale moleculen kunnen als racemaat voorkomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Racemaat

Er werd gesteld "een ander woord voor meso verbinding is een racemische verbinding." dit is pertinent onjuist. Omdat een meso verbinding niet chiraal is (bevat geen stereogene atomen, komt niet voor als spiegelbeeld isomeer), kan hij dus ook niet racemisch zijn. Alleen chirale moleculen kunnen als racemaat voorkomen.
Ook ik vind het heel vreemd om een meso-verbinding "een racemische verbinding" te noemen. Aan de andere kant is de term "racemische verbinding" niet te verwarren met een racemaat: een racemaat is een mengsel van twee enantiomere verbindingen ofwel een racemisch mengsel, en dus zeker niet één verbinding. Daarom zou er wat in de term kunnen zitten.

Ik zou zeggen: niet doen. Noem het maar gewoon een meso-verbinding.

Berichten: 704

Re: Racemaat

als we spreken over 1 stof die geen optische activiteit vertoont, dan heb je te maken met een meso-verbinding (als deze dus een inwendig spiegelvlak heeft en meerdere asymmetrische centra). Ik vind daarom de term racemische verbinding erg vaag. Een verbinding is een stof gewvormd door scheikundige vereniging van twee of meerdere verschillende elementen en dus 1 stof. Dus dan zou je kiezen voor een meso-verbinding.

Heb je een mengsel, dus een racemisch mengsel/racemaat, dan heb je 50% linksdraaiend en 50% rechtsdraaiend.

Berichten: 704

Re: Racemaat

Dat ben ik niet met je eens. Er werd gesteld "een ander woord voor meso verbinding is een racemische verbinding." dit is pertinent onjuist. Omdat een meso verbinding niet chiraal is (bevat geen stereogene atomen, komt niet voor als spiegelbeeld isomeer), kan hij dus ook niet racmisch zijn. Alleen chirale moleculen kunnen als racemaat voorkomen.
nee, het was een gevolgtrekking op een eerdere bewering [-X

'Een racemische verbinding bevat meerdere chirale centra, maar heeft toch een intern spiegelvlak. Bijvoorbeeld DL-wijnsteenzuur '

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Racemaat

sdekivit schreef: als we spreken over 1 stof die geen optische activiteit vertoont, dan heb je te maken met een meso-verbinding (als deze dus een inwendig spiegelvlak heeft en meerdere asymmetrische centra). Ik vind daarom de term racemische verbinding erg vaag. Een verbinding is een stof gewvormd door scheikundige vereniging van twee of meerdere verschillende elementen en dus 1 stof. Dus dan zou je kiezen voor een meso-verbinding.

Heb je een mengsel, dus een racemisch mengsel/racemaat, dan heb je 50% linksdraaiend en 50% rechtsdraaiend.
Dat hoeft niet altijd, met sommige reacties (vooral enzymatische) heb je vooral, of zelfs alleen, een linksdraaiende component.

Berichten: 704

Re: Racemaat

dan heb je geen racemaat. Want de oplossing zou optische activiteit vertonen bij voornamelijk linksdraaiende component.

Reageer