nifedipine pka waarde

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

nifedipine pka waarde

de pka waarde van nifedipine = 1

begrijp niet waarom het zo laag is . kan iemand mij helpen

alvast bedankt thadon

de structuur van nifedipine is te vinden op www.chemfinder.com

bij search 'nifedipine' intypen

Berichten: 2.399

Re: nifedipine pka waarde

Dat het een base is dat wist je al neem ik aan.

De pKa van een amine is normaal 10

Al kijk ik naar een N in een ring zoals bijvoorbeeld in pyridine dan zakt de pKa al naar 5,21.

Bij dit molecuul hangen nog wat groepen aan de ring die stabiliserend werken en de lading dus verdeelt wordt over het molecuul. Teken maar eens de grens structeren.

edit: typo

Berichten: 6

Re: nifedipine pka waarde

Daaraan had ik al zo'n beetje gedacht maar toch heb ik mn twijfels dat er een andere reden is voor de lage pka.

als je bijv kijkt naar nicardipine is de pka=7 en hij heeft de zelfde elementen om de n groep, maar de pka is toch wel stukken hoger.

iemand nog iets in gedachten waarom de pka van nifedipine=1

alvast bedankt Thadon

Berichten: 2.399

Re: nifedipine pka waarde

Nicardipine heeft een dubbele pKa in mijn ogen, er zit nog een amine in. Dit is een slechte vergelijking natuurlijk, aan nicardipine zit nog een complete zijketen met functionele groepen die jij nu compleet negeert.

Berichten: 6

Re: nifedipine pka waarde

hallo,

Ik zit ook een beetje in de knoei met nifedipine en nicardipine...

"Al kijk ik naar een N in een ring zoals bijvoorbeeld in pyridine dan zakt de pKa al naar 5,21."



Maar die N in de pyridine ring is toch juist de amine met een pka van 10?

De pka van 1 bij Nifedipine hoort dus uiteindelijk wel bij de NH- groep en de pka van 7.2 bij de NH-groep van Nicardipine?

groetjes Patty

Berichten: 2.399

Re: nifedipine pka waarde

patty schreef: Maar die N in de pyridine ring is toch juist de amine met een pka van 10?
Zoek dit nou zelf eerst eens op, als ik het fout heb graag de bron er bij. Ik heb het over pKa waarden en niet over pKb!

punt2,

Geef eens aan in de structuurformules wat jij denkt en post deze!, dan zeg ik hoe ik het zie.

zonder formule nogmaals:

nifedipine, pKa 1 = pKb 13 = zeer zwakke base, en dit komt door de aanwezige dubbele bindingen, zie als voorbeeld pyridine, of Aniline en cyclohexamine.

nicarpine, pKa 7 = pKb 7 = is een veel minder zwakke base, nu is een groot deel van het molecuul het zelfde er zit alleen nog een andere extra keten aan, met een tertiare amine (zoek hier eens de pKa van op). Wat zou nu de basische functie geven van nicarpine?


Berichten: 6

Re: nifedipine pka waarde

heb je een site ofzo waar ik de pka's van functionele groepen kan vinden.... heb nl. dat boek niet bij me op t moment..

Berichten: 6

Re: nifedipine pka waarde

jij zei toch zelf
De pKa van een amine is normaal 10! :)

Berichten: 6

Re: nifedipine pka waarde

Ah tertiare amine pka= 9.77

en pyridine pka= 5.29

en zo kom je dan op 7 nietwaar?

Als de vraag is " Bij welke functionele groepen horen de pKa-waarden voor Nicardipine en Nifedipine"

dan is het dus bij pka 7 nicardipine bij de tertiaire amine?

en bij pka 1 bij nifedipine bij de pyridine?

is dit correct?

Berichten: 2.399

Re: nifedipine pka waarde

Dat denk ik ja, of het correct is wil ik ook wel graag weten, dat die 9,77 zakt naar 7 vind ik opzich nog redelijk verbazing wekkend aangezien die groepen toch 2 atomen weg zitten. Echter vind ik dit toch de meest logische verklaring :)

Berichten: 3

Re: nifedipine pka waarde

de pka waarde van nifedipine is kleiner dan 1. terwijl nifedipine een pka waarde van 7 heeft.. bij nicardipine is er meer resonantie mogelijk.. is het dan zo dat er door de resonantie mogelijkheid de pka waarde zo om hoog gaat? dus resonantie heeft verhoging van pka waarde tot gevolg? kan je het zo zeggen?

Ik vroeg me ook af waar de pka waarde van de medicijnen gevonden kunnen worden?

willen jullie aub reageren???

Reageer