gaschromatografische analyse

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 11

gaschromatografische analyse

Ik ben op zoek naar de formule, die de lengte van een capillaire kolom met een stationaire fase berekend, als de resolutie bekend is.
"Not only does God play dice, the dice are loaded."

Berichten: 2.399

Re: gaschromatografische analyse

Als alleen de resolutie bekend is kan dit niet. Je zult een schotelgetal van een piek moeten weten of kunnen berekenen. Als je dan je schotelhoogte van de kolom weet kun je dr lengte van de kolom uitrekenen.

Resolutie zegt wat over de mate waarin pieken gescheiden zijn. Als je ook nog de retentie tijd weet, dan kun je wel Wb uitrekenen, waar je dus sigma uit kunt bepalen, en vervolgens het schotelgetal kunt berekenen.

Berichten: 11

Re: gaschromatografische analyse

Ik heb een 30 m capillaire kolom van dimethylpolysiloxaan met een interne diameter van 0.32 mm. Bekend is verder de df=0.5 μm, een resolutie van 0,5 en een k'=4. De resolutie is onvoldoende en wordt op 1,5 gesteld. Daarbij behoort dus een andere lengte van de capilaire kolom. Is het met deze gegevens mogelijk om een chromatogram op te stellen of is er een standaardwaarde per kolom bekend?
"Not only does God play dice, the dice are loaded."

Berichten: 2.399

Re: gaschromatografische analyse

Is het met deze gegevens mogelijk om een chromatogram op te stellen of is er een standaardwaarde per kolom bekend?
Hier ben je me kwijt. Zeker als ik naar de eerste vraag kijk.

Kun je wat extra uitleg geven?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: gaschromatografische analyse

Is het met deze gegevens mogelijk om een chromatogram op te stellen of is er een standaardwaarde per kolom bekend?
Waarschijnlijk kan het wel gesimuleerd worden ofzo of met hele ingewikkelde berekeningen. Op de site van de producent of leverancier kan je vast wel chromatogrammen vinden van jou kolom met relatieve retentietijden. Zoiets als dit dan.

Of bedoel je totaal iets anders?? :)

Berichten: 11

Re: gaschromatografische analyse

Ik ben op zoek naar een methode, die met de grootheden uit mijn vorige bericht, in staat is om een kolomlengte uit te rekenen. Ik heb al verschillende formules gevonden, die met behulp van schotelgetal, retentietijden en kolomhoogtes op halve breedtes de lengte berekend. Al deze grootheden heb ik dus niet voorhanden en ik ben benieuwd of het uberhaupt wel mogelijk is met de beschikbare gegevens.
"Not only does God play dice, the dice are loaded."

Berichten: 2.399

Re: gaschromatografische analyse

Nee dat is niet mogelijk. Waarom wil je dit? Is het een vraagstuk?

Berichten: 11

Re: gaschromatografische analyse

Dit is inderdaad een vraagstuk, dat ik moet oplossen. Ik heb er al verschillende boeken op nageslagen zonder resultaat.
"Not only does God play dice, the dice are loaded."

Berichten: 1.153

Re: gaschromatografische analyse

Ik heb een 30 m capillaire kolom van dimethylpolysiloxaan met een interne diameter van 0.32 mm. , een resolutie van 0,5 . De resolutie is onvoldoende en wordt op 1,5 gesteld. Daarbij behoort dus een andere lengte van de capilaire kolom.
ik zal eens een poging wagen: Je resolutie was 0,5 en moet 1,5 worden.

Wat je moet hebben is de formule die de resolutie uitrekend. Daar staat ook de parameter voor kolom lengte in. (Toch???) Dus als je weet hoe de resolutie verander bij een andere kolom lengte, weet je welke lengte je moet hebben. (zo van 2 keer langere kolom 4 keer grotere resolutie

Als je nl. alles in deze formule gelijkhoud het je maar 1 variabele.. de kolom lengte.

dan moet je er toch uitkomen...maar ik ben geen GC expert :) .

Berichten: 2.399

Re: gaschromatografische analyse

Goed ik weet het weer :) . (dankje jeroen)

Zal het nog even uitwerken:

Rs= Δt/Wb = 1/4*t2-t1

Dit kun je natuurlijk ook schrijven als:

Rs = 1/4*(α-1)*k`1/(k`1+1) * N0,5

De 1e en 2e blijven constant, want je verlengt de kolom alleen maar. Retentie tijden worden langer voor beide componenten dus je netto K waaarden en alfa blijven constant.

Wat wel verandert bij het verlengen van de kolom is natuurlijk het aantal schotels. De resolutie neemt toe met de wortel van het aantal schotels (en dus kolom lengte). Nu moet je het uit kunnen rekenen :)

Opmerking: conclusie van deze vraag is eigenlijk om je te laten zien hoe ongustig het is om de scheiding te optimaliseren door het verlengen van een kolom.

Berichten: 1.153

Re: gaschromatografische analyse

Opmerking: conclusie van deze vraag is eigenlijk om je te laten zien hoe ongustig het is om de scheiding te optimaliseren door het verlengen van een kolom.
of om te kijken hoe je een scheiding met de kolom lengte kan beinvloeden.

Berichten: 2.399

Re: gaschromatografische analyse

Je hebt daar ook gelijk in, maar ik bedoelde eigenlijk dat als je de formule bekijkt, je beter een andere stationairefase kan kiezen die de k waarden gunstig beinvloed.

Die wortel is natuurlijk super ongunstig. Voor iedere meter kolom die je koopt wordt je kolom minderefficient, en dus je investering minder rendabel.

Berichten: 11

Re: gaschromatografische analyse

@Napoleon1981
Dit kun je natuurlijk ook schrijven als:

Rs = 1/4*(α-1)*k`1/(k`1+1) * N0,5
Ik heb de hele zaak berekend, maar volgens mij ontbreekt er dat de factor α-1 nog een keer gedeeld moet worden door α.
"Not only does God play dice, the dice are loaded."

Berichten: 2.399

Re: gaschromatografische analyse

Ten eerste doet het er niet toe (voor het vraagstuk, en bedenk waarom)!

En ten tweede: nee

α is de selectiviteits factor en bestaat uit k`2/k`1

Kijk maar eens in een chromatografie boek, hier staat de afleiding gegeven. Ik ben op dit moment te lui om deze hier te gaan maken. Als je hem echt niet kan vinden doe ik het voor je :)

Berichten: 11

Re: gaschromatografische analyse

Je hoeft natuurlijk niet voor mij een hele afleiding te produceren. In mijn collegedictaat Chromatografie staat deze formule (overigens zonder afleiding) wel met een α-1/α
"Not only does God play dice, the dice are loaded."

Reageer