Springen naar inhoud

Complexe ionen

• Log in om te kunnen reageren

Stralen

Stralen

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2005 - 16:04

Kan iemand mij vertellen wat complexe ionen zijn? Ik heb bijvoorbeeld hier een vergelijking waarin er sprake is van een complexe ion:

Cu2+ (aq) + 4 NH3 (a) -> Cu(NH3)42+ (aq)

Ik weet dat er twee modellen zijn, maar ik begrijp ze nog niet helemaal. Bijvoorbeeld hoe weet ik nou dat 4 ammonia molecullen met Cu2+ reageren?

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door Jorim, 14 augustus 2005 - 16:09

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jurn

Jurn

• >250 berichten
  • 851 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 augustus 2005 - 17:29

Ik weet niet of jij het weet, maar het is vakantie :)

Maar bekijk deze pagina eens daar staat jou voorbeeld maar dan met meer info.

Kan je daar wat mee, maar geloof mij, dat zul je niet uit je hoofd hoeven te leren, althans niet op de middelbare

Veranderd door jurn, 14 augustus 2005 - 17:33

Jurn [WSF - Technicus]

It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln
Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Stralen

Stralen

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2005 - 17:49

Klopt, maar het is voor een zomercursus dat ik moet doen. Bedankt voor je informatie. Het is mij alleen nog niet helemaal duidelijk waarom er vier ammonia moleculen gebonden worden en niet bijvoorbeeld 6.

Uit de informatie kan twee modellen worden uitgehaald:

Model I
Het metaalion en het ammoniak molecuul zijn aan elkaar gebonden door middel van twee gemeenschappelijke elektronen. Deze elektronen behoren bij het ammoniakmolecuul maar ze worden bij het tot stand komen van de binding ook opgenomen in de elektronenwolk van het metaalion. Het omringingsgetal wordt bepaald door het aantal elektronen dat het metaalion kan opnemen; dit aantal is bereikt wanneer het metaalion evenveel elektronen bevat als een edelgasatoom.

Model II
Aangezien het ammoniakmolecuul een dipool is kan het door een eletrostatische kracht aan het metaalion worden gebonden. In het complexe ion raken de elektronenwolken van het metaalion en het ammoniakmolecuul elkaar. Het omringingsgetal wordt dan bepaald door de beschikbare ruimte rondom het metaalion.

Ik snap beide modellen nog niet helemaal. Weet iemand misschien waar meer informatie te vinden is.

Bij voorbaat dank.

Veranderd door Newbie, 14 augustus 2005 - 18:00

Jurn

Jurn

• >250 berichten
  • 851 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 augustus 2005 - 18:08

Cu heeft maar aansluit mogelijkheid voor 4 moleculen (in dit geval NH3). Daarom kunnen er maximaal 4 (minder kan ook).

Dat begrijp ik uit de modellen.

Kan je als dit niet het antwoord is dat je zoekt iets specifieker zijn met je vraag :)
Jurn [WSF - Technicus]

It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln
Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Stralen

Stralen

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2005 - 18:50

Bedankt voor je uitleg. Het probleem bij mij is met name dat ik die modellen moeilijk kan voorstellen. Maar je antwoord was waar ik naar op zoek was.

sdekivit

sdekivit

• >250 berichten
  • 704 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2005 - 20:06

hmmm deze opgave staat ook in de examenbundel, met uitleg.

Jurn

Jurn

• >250 berichten
  • 851 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 augustus 2005 - 00:51

Je bent een jaar jonger dan mij en nu al chemlevel 7, naar de uni gaan betekend nog niet dat je level 7 kennis hebt????

Weet je nog welk examen dat zou misschien makkelijk zijn voor onze Newbie :)
Jurn [WSF - Technicus]

Stralen

Stralen

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 augustus 2005 - 12:33

Ik heb hier staan dat het uit het vwo examen 1975 (eerste tijdvak) komt, dat wordt zoeken :). Maar heb helaas geen examenbundel. Zou de bibliotheek wel proberen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures