[Wiskunde] Auto's wassen.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

[Wiskunde] Auto's wassen.

hallo,

ik kreeg bij wiskunde een opgave maar ik bak niej zo veel van dat vak,en niemand weet de uitwerking van de opgave:S:S

een man heeft twee zonen, de ene doet er 7 uur over om zijn auto te wassen de andere 8 uur, nu wassen ze samen de auto, ze beginnen en eindigen samen, hoe lang doen ze er nu over

alvast bedankt,

een gast die erg slecht is in wiskunde

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Wiskunde] Auto's wassen.

Mag je zeggen dat omdat ze er gemiddeld 7,5 uur over doen, en ze het nu samen doen, dus in de helft van de tijd, dat ze er 3,75 uur dus 3 uur en 45 minuten, of ga ik dan gigantisch kort door de bocht?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Wiskunde] Auto's wassen.

kwestie van manuren: Hoe lang zouden ze elk doen over een halve auto? en twee halve auto's samen is een auto.....

antwoord: zoon 1 X uur voor een halve auto, zoon 2 Y uur voor een halve auto.

totaal wordt er dus X+Y uur gewassen. Door twee mensen, dus deel je X+Y door 2.

Op dat tijdstip zijn ze tegelijkertijd klaar, en zal de snellere zoon een groter stuk van de auto gewassen hebben, de slome een kleiner stuk, samen de hele auto. Grote auto, slome zoons, of een zeverige vader die op elk minuscuul vlekje let.......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Wiskunde] Auto's wassen.

Jan van de Velde schreef:kwestie van manuren: Hoe lang zouden ze elk doen over een halve auto? en twee halve auto's samen is een auto.....

antwoord: zoon 1 X uur voor een halve auto, zoon 2 Y uur voor een halve auto.

totaal wordt er dus X+Y uur gewassen. Door twee mensen, dus deel je X+Y door 2.  

Op dat tijdstip zijn ze tegelijkertijd klaar, en zal de snellere zoon een groter stuk van de auto gewassen hebben, de slome een kleiner stuk, samen de hele auto. Grote auto, slome zoons, of een zeverige vader die op elk minuscuul vlekje let.......
Dat klopt volgens mij niet, want als je het zo doet, kom je op 7,5 uren uit, 3,5 + 4, en dat zou betekenen dat ze er met z'n tweeen ongeveer even lang over doen als in hun eentje. Dus ik denk dat je dat nogmaals door twee moet delen zoals ik zei. Maar nogmaals ik weet niet of dat helemaal klopt. Of begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt.

Ik zeg nog steeds 3 uur en 45 minuten. (Man wat zijn dat trage zoons zeg, in m'n eentje doe ik het nog sneller)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Wiskunde] Auto's wassen.

Ik schreef:
totaal wordt er dus X+Y uur gewassen.
is 7,5 man-uur
Door twee mensen, dus deel je X+Y door 2.
is 3,75 uur.

We zijn het dus roerend eens gelukkig, ook over die sloompies.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Wiskunde] Auto's wassen.

Sorry, X en Y waren voor de halve auto. Roerend met elkaar eens.

8C
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: [Wiskunde] Auto's wassen.

ik weet dus alleen dat ik dat ook had bedacht en dat dat fout was, volgens mijn leraar tenminste.

hij zij wel dat je iets met een vergelijking moest doen:S:S:S:S:S

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Wiskunde] Auto's wassen.

Is het antwoord fout, of was het fout dat je het niet via een formule had gedaan?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: [Wiskunde] Auto's wassen.

ik had gewoon da verhaaltje gedaan van allebij een halve en dan daar het gemiddelde van ofzowiets.....

antwoord en berekening klopte niet ofzowiets

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Wiskunde] Auto's wassen.

Bovenstaande kan niet fout zijn. Wat jouw docent misschien bedoelde is dat je het niet moest uitrekenen, maar dat je de formule moet geven waardoor je ook snellere zoons zou kunnen invullen.....

zou je dat lukken aan de hand van bovenstaand voorbeeld?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: [Wiskunde] Auto's wassen.

uuuhm...... wat bedoel je daarmee, laten we zeggen dat ik geen snars van heel dat wiskunde begrijp, vergelijkingen maken, en dan nog snellere zoons, je moest berekennen hoe snel die zoons klaar zijn

p.s. ik doe wiskunde a1 op havo, wij worden niet verplicht formule's te noteren.......

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Wiskunde] Auto's wassen.

Een formule waarin je kan invullen voor bijvoorbeeld de letters x en y hoe lang elke zoon over het wassen van een hele auto doet. Zodat je het ook heel makkelijk kan uitrekenen voor zoons die er 4 of 12 uur over doen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: [Wiskunde] Auto's wassen.

je kunt tog niet zo maar segge we nemen andere zoons, dan krijg je tog heel andere getallen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Wiskunde] Auto's wassen.

Nee, ok, maar je zou een vergelijking kunnen schrijven met als onbekenden de tijd die de zoons elk voor het wassen van een hele auto nodig hebben, en waar dan uit komt hoe lang ze er samen over zouden doen.

Trouwens, laat ik het zo zeggen, als de oplossing van StangeQuark en mij fout is, laat je leraar dat dan a.u.b. komen uitleggen, en als hij gelijk heeft, kom ik met plezier zijn auto wassen.........
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Wiskunde] Auto's wassen.

Ik doe daarmee mee, en dan doen wij het sneller dan 3 uur en 45 minuten.

Ik zal je een stapje op weg helpen. Je hebt twee letters, X en Y en in dit geval staan die voor hoe lang de zoons doen over het auto's wassen. In het geval van zoon 1 (X) staat X voor 7 uur, en voor de andere zoon is de letter Y en die staat voor 8 uur.

Nou zul je elke keer bij dit verhaal van auto's wassen, het gemiddelde moeten uitrekenen en dat door twee moeten delen. Snap je dat het daarbij niet uit maakt of een zoon er 40 uur of 1000 uur over doet? Het is altijd het gemiddelde delen door twee. je krijgt er uiteraard wel een andere uitkomst uit, als je andere getallen invult, maar als je twee zoons hebt is het altijd dezelfde procedure.

Dus je moet je afvragen:

Hoe bereken ik het gemiddelde van X en Y

Hoe deel ik dat door twee,

Dit schrijf je op, en je hebt je formule.

Het mooie is nu dat je voor X en Y alle tijden kan invullen die je wilt. In het geval van het voorbeeld vul je dus 7 en 8 in voor X en Y.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer