pH berekening van verdund azijnzuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

pH berekening van verdund azijnzuur

een 10-8 M azijnzuur oplossing welke pH heeft die?

Theorethisch kom ik op 6,96. Ben ik juist? Dit lijkt me nogal een sterke pH daling voor zo'n verdunning.

[OH][H] =10-14

ROOH + H2O <-> ROO- + H+

10-8 - X X 10-7+X

uitwerken geeft X = 1,096x10-7

Jorim: Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken. En kies even een kloppend chemlevel...

Berichten: 704

Re: pH berekening van verdund azijnzuur

Ka = [Ac-][H+]/[HAc] = 1,7 x 10-5 = x2 / [HAc] - x

--> sqrt 1,7 x 10-5 * 10-8 = x = 4,12311 x 10-7 M --> x << [HAc] dus verwaarlozing terecht.

--> pH = -log 4,12311 x 10-7 = 6,38

Berichten: 12

Re: pH berekening van verdund azijnzuur

sdekivit schreef: Ka = [Ac-][H+]/[HAc] = 1,7 x 10-5 = x2 / [HAc] - x

--> sqrt 1,7 x 10-5 * 10-8 = x = 4,12311 x 10-7 M --> x << [HAc] dus verwaarlozing terecht.

--> pH = -log 4,12311 x 10-7 = 6,38
De verwaarlozing is niet terecht je hebt 10-8HAC en X is 10-7

Door de sterke verdunning dient men rekeing te houden met het aantal H+ afkomstig van de splitsing van water 10-7

Berichten: 12

Re: pH berekening van verdund azijnzuur

zwarte piet schreef: een 10-8 M azijnzuur oplossing welke pH heeft die?

Theorethisch kom ik op 6,96. Ben ik juist? Dit lijkt me nogal een sterke pH daling voor zo'n verdunning.

[OH][H] =10-14

ROOH + H2O <-> ROO- + H+

10-8 - X X 10-7+X

uitwerken geeft X = 1,096x10-7

Jorim: Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken. En kies even een kloppend chemlevel...
Het lijkt misschien wel een stomme vraag maar ik wens mijn zoon te helpen met zijn chemie. Daarom wil ik wat extra oef uitschrijven alleen moet ik zeker zijn over de uitwerking en over deze twijfel ik omdat dit een voorbeeld is van een grote verdunning van een zwak zuur.

Berichten: 1.153

Re: pH berekening van verdund azijnzuur

Het lijkt misschien wel een stomme vraag maar ik wens mijn zoon te helpen met zijn chemie. Daarom wil ik wat extra oef uitschrijven alleen moet ik zeker zijn over de uitwerking en over deze twijfel ik omdat dit een voorbeeld is van een grote verdunning van een zwak zuur.
kan je dan niet beter bij een boekhandel een examenbundel kopen, waar alle opgaven en uitwerkingen in staan?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: pH berekening van verdund azijnzuur

zwarte piet schreef:Jorim: Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken. En kies even een kloppend chemlevel...
Het lijkt misschien wel een stomme vraag maar ik wens mijn zoon te helpen met zijn chemie. Daarom wil ik wat extra oef uitschrijven alleen moet ik zeker zijn over de uitwerking en over deze twijfel ik omdat dit een voorbeeld is van een grote verdunning van een zwak zuur.
Dan moet je mijn opmerking maar gewoon negeren :)

Berichten: 704

Re: pH berekening van verdund azijnzuur

zwarte piet schreef:
sdekivit schreef: Ka = [Ac-][H+]/[HAc] = 1,7 x 10-5 = x2 / [HAc] - x

--> sqrt 1,7 x 10-5 * 10-8 = x = 4,12311 x 10-7 M --> x << [HAc] dus verwaarlozing terecht.

--> pH = -log 4,12311 x 10-7 = 6,38
De verwaarlozing is niet terecht je hebt 10-8HAC en X is 10-7

Door de sterke verdunning dient men rekeing te houden met het aantal H+ afkomstig van de splitsing van water 10-7
oeps ja sorry :) .

Dan wordt het de vierkantsvergelijking:

x2 + x * Kz -[HAc]*Kz = 0 oplossen naar x

Berichten: 12

Re: pH berekening van verdund azijnzuur

sdekivit schreef:
zwarte piet schreef:
sdekivit schreef: Ka = [Ac-][H+]/[HAc] = 1,7 x 10-5 = x2 / [HAc] - x

--> sqrt 1,7 x 10-5 * 10-8 = x = 4,12311 x 10-7 M --> x << [HAc] dus verwaarlozing terecht.

--> pH = -log 4,12311 x 10-7 = 6,38
De verwaarlozing is niet terecht je hebt 10-8HAC en X is 10-7

Door de sterke verdunning dient men rekeing te houden met het aantal H+ afkomstig van de splitsing van water 10-7
oeps ja sorry :) .

Dan wordt het de vierkantsvergelijking:

x2 + x * Kz -[HAc]*Kz = 0 oplossen naar x
Heb je die vgl al eens zelf opgelost. Je bekomt een basische pH. In praktijk komt dit erop neer dat als je ongeveer 10 microliter keukenazijn in 1000 l zuiver water giet dat je dan een pH stijging zou krijgen.

Ik vraag mij gewoon af of mijn theoretische berekening met een pH van 6,96 wel kan voor zo'n klein beetje azijn. Ik dacht eerder een pH te vinden van 6,98.

Berichten: 704

Re: pH berekening van verdund azijnzuur

Kz = x^2 / [HAc] - x

-->

Kz * ([HAc] - x) = x^2

-->

[HAc]Kz - xKz = x^2

-->

x^2 + xKz - [HAc]Kz = 0

Reageer