Antiklontermiddel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Antiklontermiddel

Bij het bereiden van kooks (cokes) volgens een droge distillatie methode in een kooksoven bij een temp van ong. 1000 graden celcius. wordt gebruik gemaakt van fijngemalen kolen.Door weers invloeden komt het regelmatig voor dat de kolen erg veel water bevatten on daardoor gaat klonteren.Dit verschijnsel geeft veel problemen met het transporteren en storten v/d kolen in div. bunkers.

Is er een antiklonter middel toe tevoegen wat het proces niet verstoord en de kwaliteit v/d kooks niet nadelig beinvloed?

Willem

Berichten: 251

Re: Antiklontermiddel

aangezien we de cokesproductie ongeveer kunnen situeren aan het begin van vorige eeuw, lijkt het mij nogal sterk dat dit probleem niet eerder opgedoken is.....

welk probleem vormen klonters steenkool bij het transport en het storten in bunkers ? ik heb de indruk dat we niet met zo'n piepklein transportbandje die kolen gaan transporteren....
Vrijdag 31 juli. De laatste werkdag voor de 282 werknemers van de cokesfabriek in Sluiskil. De fabriek kon het niet bolwerken tegen de Aziatische concurrentie. China brengt de cokes voor $65,-- op de wereldmarkt. Een prijs waar ze in Sluiskil de grondstof voor cokes, steenkolen, nog niet voor kunnen kopen.
www.xs4all.nl/~ae4811/cokes/ - 4k

gezien de extreem lage kostprijs lijkt mij het toevoegen van een anti-klontermiddel nog iets extremer dan parels voor de zwijnen gooien......

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Antiklontermiddel

Principe van een zakje vochtvreter bij het transport te gebruiken :)
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Reageer