[scheikunde] Dynamisch evenwicht en Elektrische energie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] Dynamisch evenwicht en Elektrische energie

Beste,

Doordat ik op mijn eindrapport niet geslaagd was voor chemie heb ik een vakantiewerk gekregen voor dit vak. Het vakantiewerk houdt in dat je via zelfstanidg opzoekingswerk informatie verzamelt over bepaalde onderwerpen. Ik heb voor de opdracht al op internet gezocht maar, over enkele onderwerpen vind ik niets. Kunnen jullie mij misschien iets vertellen (het moet niet veel zijn, gewoon iets :) zodat ik over het onderwerp wat kan zeggen) over:

* Beïnvloedende factoren van het dynamisch evenwicht en stecheometrische oefeningen hieromtrent.

* De corrosiecel bij "chemie en elektrische energie", meer speciefiek over bescherming van Fe.

* In verband met de reactiesnelheid iets over de snelheidsconstante.

Op voorhand al bedankt voor jullie hulp,

Stef

Berichten: 14

Re: [scheikunde] Dynamisch evenwicht en Elektrische energie

Hier wat informatie over corrosie bij Fe (roestvorming)

Roestvorming is in wezen een elektrochemisch proces.

De meest voorkomende vorm is de corrosie in aanwezigheid van H2O en O2 uit de lucht, volgens de reactie :

O2(g) + 2H2O + 2Fe --> 2Fe2+(aq) + 4 OH-(aq)

Ijzer wordt dus geoxideerd tot Fe2+ en er wordt een neerslag gevormd met de OH--ionen : Fe(OH)2 dat verder kan oxideren tot Fe(OH)3

Enkele manieren om corrosie te voorkomen :

- afschermen met een verflaag

- door het bedekken van ijzer met een minder edel metaal dat zelf een goed hechtende oxidelaag vormt

(dit is elektrochemisch bedekken , bv. met zink : galvaniseren )

- voorbehandeling van het metaaloppervlak via bv. het fosfateringsproces

gevolgd door de bedekking met een organische verflaag. (--> auto-industrie)

Berichten: 311

Re: [scheikunde] Dynamisch evenwicht en Elektrische energie

Snelheidsconstante

Voor de reactie A+B -> C (let op: geen evenwichtsreactie!!):

d/dt = k*[A]*[B] --> k= [C]/([A]*[B]) op een gegeven tijd t.

k=snelheidsconstante (l/(mol s))

[A],[B],[C]=concentratie van de stoffen in oplosmiddel

t=tijd

d[C]/dt=verandering [C] in tijd (mol/(l s))

k kan nog afhankelijk zijn van temperatuur T volgens een Arrhenius vergelijking:

k=A*exp{ΔE/(RT)} waarin ΔE de activeringsenergie is en R de gasconstante.

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Dynamisch evenwicht en Elektrische energie

verschrikkelijk bedankt, Vroten en Joepiedepoepie!!

Heeft er toevallig nog iemand een idee van het dynamische evenwicht?

Ik heb op het internet alleen een mooi voorbeeld gevonden. (Iets met een emmer water die in een kleine, afgesloten ruimte staat. Het water verdampt, het waterpijl in de emmer daalt, na verloop van tijd is de lucht in de kamer verzadigd door het water en blijft het waterpijl in de emmer hetzelfde, hoewel er water blijft verdampen. Alleen, door die verzadiging komt er ook water terug in die emmer.)

Ik vraag mij hierbij af wat de beïnvloedende factoren van zo'n evenwicht zijn, en de mogelijkheden tot stecheometrische oefeningen.

Iemand?

Bedankt,

Stef

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Dynamisch evenwicht en Elektrische energie

Het voorbeeld wat je beschrijft geldt eigenlijk voor elk evenwicht.

Stel je de evenwichtsreactie voor:

A + B <---> C + D

In het geval van evenwicht houdt dat niet in dat de situatie statisch is, alleen dat elke verandering aan de ene kant teniet wordt gedaan door eenzelfde, tegengestelde verandering aan de andere kant van de pijl.

In dat opzicht zou je elk chemisch evenwicht dynamisch moeten noemen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 704

Re: [scheikunde] Dynamisch evenwicht en Elektrische energie

factoren die van invloed zijn op een evenwicht zijn temperatuur,druk,volume, katalysatorgebruik. Zoek voor beinvloeding van chemische evenwichten op het Chatelier principe.

Voorbeelden van vragen zijn bijvoorbeeld welke kant een evenwicht opschuift bij het halveren van de concentraties, of het verhogen van de druk.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Dynamisch evenwicht en Elektrische energie

sdekivit schreef: factoren die van invloed zijn op een evenwicht zijn temperatuur,druk,volume, katalysatorgebruik. Zoek voor beinvloeding van chemische evenwichten op het Chatelier principe.

Voorbeelden van vragen zijn bijvoorbeeld welke kant een evenwicht opschuift bij het halveren van de concentraties, of het verhogen van de druk.
Oei, :)

katalysator gebruik heeft geen invloed op de ligging van het evenwicht, enkel op de snelheid waarmee het evenwicht zich insteld.

Berichten: 704

Re: [scheikunde] Dynamisch evenwicht en Elektrische energie

i know --> zijn meestal instinkertjes :) hetzelfde als toevoegen van een inert gas in een evenwichtsysteem van gassen zonder dat daarbij het volume verandert.

Reageer