ampero - volta - coulo - - - metrie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

ampero - volta - coulo - - - metrie

Een cursus vol analytische scheikunde,

helaas opnieuw te doorworstelen...

Waarbij alles me redelijk duidelijk is, behalve het stuk over amperometrie, coulometrie en voltammetrie... Wat electrolyse is, geen probleem, staat zelfs magnifiek uitgelegd in het boek, ook kan ik me een vaag beeld vormen van wat amperometrie - coulometrie - voltammetrie is, maar ik krijg het precies niet gevat. Ik heb ook al wat zitten opzoeken op internet (oa wikipedia) maar het leunt allemaal zo dicht aan bij elkaar precies, ofwel heb ik het verkeerd voor...

Zou er mij iemand in mensentaal eventjes kunnen uitleggen wat hij/zij verstaat onder ampero,volta,coulo-metrie?? Die iemand zou mij daar echt een geweldig plezier mee doen!!!

alvast bedankt!

ps: ik heb verder op dit onderdeel van het forum wel een stukje gevonden met uitleg over voltammetrie en polarografie, ik snap eigenlijk wel alles, maar het probleem ligt hem vooral in het onderscheid tussen die drie methoden...

(even schetsen wat ik wel weet:

electrolyse, met een opgelegde potentiaal wordt een chemische reactie die normaal niet zomaar optreedt in gang gezet

coulometrie, het aantal electronen (is dit stroom??) wordt gemeten die bij de reactie verbruikt worden (hoe?), bestaan van twee soorten coulometrie: intensiostatische en potentiometrische!

amperometrie, de stroom tussen twee elektroden wordt gemeten

voltammetrie, de relatie tussen stroom en spanning wordt uitgedrukt)

Berichten: 677

Re: ampero - volta - coulo - - - metrie

Dit is inderdaad een hele cursus!!

Ik kan hier uiteraard niet meer doen dan een korte definitie geven van de elektrochemische "metrieën"

1. Potentiometrie: dit is vrij eenvoudig. De potentiaal van een galvanische cel wordt gemeten en via de Nernstvergelijking wordt de concentratie bepaald.

2. Coulometrie: Hier wordt het aantal coulombs gemeten, de hoeveelheid lading, dus. Meestal doet men dit door een constante stroom door de cel te forceren. De hoeveelheid lading is dan de stroom vermenigvuldigd met de tijd. De elektronen in de cel veroorzaken een elektrochemische omzetting, waarvan de volledigheid beoordeeld wordt via een onafhankelijk detectiesysteem. Te vergelijken met een titratie: de volledigheid van de omzetting wordt hier beoordeeld via een indicator

3. Voltammetrie: Nu wordt het ingewikkelder! Voltammetrie is NIET het meten van het aantal Volt, maar is een groep van elektrolytische analysemethoden, waarbij de concentratie bepaald wordt via de relatie tussen stroom en spanning. Deze groep omvat o.a.:

- polarografie: Er wordt een grafiek van stroom als functie van spanning geregistreerd met behulp van een druppelende kwikelektrode

- ampèrometrie: de spanning wordt ingesteld op een vaste waarde, en de stroom wordt gevolgd, meetsal als functie van de toevoeging van een reagens

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Berichten: 9

Re: ampero - volta - coulo - - - metrie

alvast bedankt voor je uitleg, het is goed voor mij om het eens op een andere manier (dan in mijn cursus) te horen!

maar! wat ik heel raar vind, zoals ik het begrijp staat bij die drie metrieën (coulo/volta/ampero) in mijn cursus, dat dat voorbeelden zijn van elektrolyse, en dus met een opgelegde spanning een reactie forceren...

Dus bij coulometrie gaat men dan bovenop die spanning nog een extra stroom genereren?? Of ben ik gewoon mis, en word er bij coulometrie enkel een stroom aangelegd?

Hoe zit het dan met voltammetrie? "er wordt een grafiek in functie van stroom en spanning aangemaakt", wordt er dan spanning aangelegd en stroom gemeten??

't Is maar om zeker te zijn dat ik dit snap!!

Bedankt voor de moeite!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: ampero - volta - coulo - - - metrie


Dus bij coulometrie gaat men dan bovenop die spanning nog een extra stroom genereren?? Of ben ik gewoon mis, en word er bij coulometrie enkel een stroom aangelegd?
Er wordt een spanning op een cel gezet waardoor er een stroom door de cel gaat lopen. De hoeveelheid stroom (aantal coulomb) wordt gemeten. Dit is dan een maat voor de hoeveelheid van de reagentia die aan de elektrodes hebben gereageerd.

Hoe zit het dan met voltammetrie? "er wordt een grafiek in functie van stroom en spanning aangemaakt", wordt er dan spanning aangelegd en stroom gemeten??
Inderdaad. Hiermee kun je bijvoorbeeld de electrodepotentiaal (E0 of E1/2) van een verbinding meten en bepalen of oxidatie of reductie die plaatsvindt al dan niet reversibel is.

Reageer