[scheikunde] vakantietaak

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] vakantietaak

Halo, ik heb dringend wat hulp nodig, ik snap ales van mijn taak, behalve de reacties, kan iem. mij zo snel mogelijk helpen, want om 4 uur moet deze taak binnen zijn, hier is het:

De vraag is : geef het type reactie aan.

Fe3O3 +3CO => 3 CO2 + 3 Fe ovolledige verbranding?

2Fe + 3 Cl2 => 2FeCl3 synthese??

Al2 O3 = 3H2 O => 2 Al(OH)3 synthese??

Whatever... als ik antwoord krijg ist toch al 4 uur (dit is maar 1 10de van wat ik wilde vragen)

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 328

Re: [scheikunde] vakantietaak

Misschien had je iets eerder met je taak moeten beginnen. De 1e reactie is geen (on)volledige verbranding, omdat bij verbranding altijd zuurstof voor de pijl staat. En die 2e en 3e geen synthese (denk ik), omdat synthese op organische stoffen slaat.

Staat er niks in je boek? En misschien had je beter alles in 1 keer hier neer kunnen typen. Ik wist eigenlijk niet eens dat die reacties een speciale naam hadden.

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] vakantietaak

Volgens mij zijn de eerste 2 redox reacties, omdat oxidatie toestanden veranderen. De 3e zou ik de naam ook niet zo van weten (het is zeker geen redox). Als ik wat in zou moeten vullen zou ik zeggen een zuurbase, omdat het water een H+ afstaat aan het aluminiumoxide.

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] vakantietaak

1+2 redox,

3 zuur-base.

zoals ook Napoleon zegt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] vakantietaak

En die 2e en 3e geen synthese (denk ik), omdat synthese op organische stoffen slaat.
Dat is niet het geval. Bij een synthese wordt doelmatig vanuit juist gekozen uitgangsstoffen een specifiek product vervaardigd. Dat kan dus zowel organisch als anorganisch zijn.

De eerste twee zijn inderdaad redoxreacties.

Bij de eerste zou je kunnen spreken van de volledige verbranding van koolmonoxide tot koolstofdioxide óf van de reductie van Fe2O3 tot ijzer. Het is maar net met welk doel de reactie wordt uitgevoerd (al is de tweede verklaring logischer).

De tweede zou je de synthese van ijzer(III)chloride kunnen noemen.

De derde is de hydrolyse van aluminiumoxide tot het hydroxide. Wanneer iets met water reageert wordt het in het algemeen een hydrolysereactie genoemd.

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] vakantietaak

De derde is de hydrolyse van aluminiumoxide tot het hydroxide. Wanneer iets met water reageert wordt het in het algemeen een hydrolysereactie genoemd.
het is hier toch zo dat de H2O wordt gesplits, dus een proton afstaat en dan is het toch een zuur-base reactie. Hydrolyse is toch een vorm van zuur-base? of zit ik er nu helemaal naast?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] vakantietaak

DrQuico schreef: De derde is de hydrolyse van aluminiumoxide tot het hydroxide. Wanneer iets met water reageert wordt het in het algemeen een hydrolysereactie genoemd.
het is hier toch zo dat de H2O wordt gesplits, dus een proton afstaat en dan is het toch een zuur-base reactie. Hydrolyse is toch een vorm van zuur-base? of zit ik er nu helemaal naast?
In dit geval is het inderdaad een vorm van een zuur-base reactie, maar bijvoorbeeld bij de reactie van een ester met water (ook hydrolyse) is dit niet het geval.

Berichten: 704

Re: [scheikunde] vakantietaak

de laatste is gewoon een zuur-base-reactie: O2- + H2O --> 2 OH-

Reageer