oxidatiegetalbepaling

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 90

oxidatiegetalbepaling

Hallo,

met welke methode kan men het oxidatiegetal van SOCl2 het beste bepalen?

Alvast bedankt!

Berichten: 3

Re: oxidatiegetalbepaling

SOCl2

de som van een verbinding is steeds =0

het atoom dat hier een variërend oxidatiegetal kan hbb is S

Cl=-1

O= -2 als je de som bepaalt van O en Cl => -4 weetj dat S = +4, want een verbinding dus soms van een verbinding=0, tenzij anders aangegeven

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 90

Re: oxidatiegetalbepaling

Waarom heeft Cl -1 als ox.getal?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: oxidatiegetalbepaling

Omdat het in de 7e groep staat...

Berichten: 170

Re: oxidatiegetalbepaling

Omdat het in de 7e groep staat...
Daar ben ik het niet mee eens Cl kan als og : +7,+5,+3,+1 en -1 hebben

zuurstof heeftin het algemeen OG -2 (op enkele uitz na)

S kan als Og +6,+4,+2 en -2 hebben

als we weten dat we steeds 0 moeten uitkomen kan theoretisch gezien Cl +1 hebben en S +2.

Echter in de praktijk is het meest voorkomende Cl -1 :)

Grts

El Blanco

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: oxidatiegetalbepaling

Omdat het in de 7e groep staat...
Daar ben ik het niet mee eens Cl kan als og : +7,+5,+3,+1 en -1 hebben

zuurstof heeftin het algemeen OG -2 (op enkele uitz na)

S kan als Og +6,+4,+2 en -2 hebben

als we weten dat we steeds 0 moeten uitkomen kan theoretisch gezien Cl +1 hebben en S +2.

Echter in de praktijk is het meest voorkomende Cl -1 :)

Grts

El Blanco
Ja ok, dit is als je met de vrije elektronenparen gaat werken die eraan plakken. In de praktijk komt dit niet zo vaak voor.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: oxidatiegetalbepaling

Nog even ter aanvulling:

Je kunt gemakkelijk bepalen of het oxidatiegetal van chloor afwijkt van de meest voorkomende waarde van -1. Alleen wanneer het chlooratoom direct gebonden zit aan een element wat electronegatiever is zal het oxidatiegetal positief zijn. In standaard chemische opgaven zul je dit alleen bij de oxides van chloor (HClO, HClO4 e.d.) zien.

Hiernaast kun je als stelregel nemen dat de wat zwaardere elementen uit het p-blok en de overgangsmetalen (d-blok) 'flexibeler' zijn wat betreft hun oxidatiegetal dan de lichte elementen, de (aard)alkalimetalen en de metalen uit het f-blok.

Berichten: 3.145

Re: oxidatiegetalbepaling

Hiernaast kun je als stelregel nemen dat de wat zwaardere elementen uit het p-blok en de overgangsmetalen (d-blok) 'flexibeler' zijn wat betreft hun oxidatiegetal dan de lichte elementen, de (aard)alkalimetalen en de metalen uit het f-blok.
Nog iets gemakkelijker: alkali metalen hebben altijd oxidatie getal +1 in hun verbindingen, 0 als metaal.

Aard alkalimetalen zitten altijd op +2 in hun verbindingen.

Verder kun je een reeks opstellen van electronegativiteit:

F O Cl Br (I, S, C, N) Se <allerlei (transitie)metalen> .....

Dit rijtje is echter niet altijd even gemakkelijk te hanteren. Kijk maar eens naar een ion als SCN-. Wat is hier het oxidatiegetal van S, C en N? De som hiervan is -1, maar het individuele oxidatiegetal is wat onduidelijk. Heel vaak kun je ook beter ionen in hun geheel nemen, bijvoorbeeld Fe(CN)64-. CN heeft gezamelijk oxidatie getal -1 (cyanide ligand) en dus heeft ijzer +2, omdat de totale lading -4 is.
S kan als Og +6,+4,+2 en -2 hebben
Hier ben ik het niet mee eens. Voor sulfide, sulfiet en sulfaat gaat dit op, voor thiosulfaat ook nog wel (ene S heeft +6 en de andere -2), maar wat te denken van een gangbaar ion als dithioniet, S2O42-? De beide zwavel-atomen zijn gelijkwaardig in dit ion, dus dan kom ik uit op +3 voor zwavel. Een ander voorbeeld zijn de polysulfides, Sn2-. Wat is het ox.getal van de S-atomen in deze ionen? Zelf denk ik -2 voor een atoom en 0 voor alle overige, maar hier ben ik niet 100% zeker.
als we weten dat we steeds 0 moeten uitkomen
Voor de duidelijkheid: Geldt alleen voor neutrale moleculen. Voor ionen moet je uitkomen op de lading van het ion, zoals ik al heb laten zien in voorbeelden hierboven.

Reageer