[elektriciteit] probleem met een ontwerp voor universiteit

Moderator: physicalattraction

Berichten: 4

[elektriciteit] probleem met een ontwerp voor universiteit

Dag iedereen.

Ik ben student handelswetenschappen, en voor een bepaald vak moeten we een innovatief product ontwerpen en op de markt brengen. Nu hebben we iets uitgedokterd, maar we weten niet hoe het elektronisch in elkaar moet steken. We hebben 5 6Volt motoren nodig, die in parallelschakeling moeten staan Verder moet er een schakelaar in de kring. We zouden graag met een herlaadbare batterij werken. Nu is mijn vraag: hoe moet dit allemaal werken.

alvast bedankt,

Paski

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [elektriciteit] probleem met een ontwerp voor universiteit

Hoe het moet werken is jouw beslissing. Vervolgens is de vraag, hoe moet je het schakelen/bouwen, zodat het werkt zoals jij dat wilt

Dus als we niet weten wat je wilt (wat die motoren wanneer moeten doen) kunnen we ook niet meehelpen om te bedenken hoe dat zou moeten.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: [elektriciteit] probleem met een ontwerp voor universiteit

wel het zou moeten werken met een herlaadbare batterij, die 5 motoren van 6v in parallel kan aandrijven. Ik ken niet veel van elektriciteit, dus alle hulp is welkom. Als je vragen hebt omtrent gegevens , stel ze gerust! Ik zou moeten weten welke batterij we moeten gebruiken. De motoren dienen om vibratie te creëren, we maken een soort massageproduct

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [elektriciteit] probleem met een ontwerp voor universiteit

Laat ik mijn vraag dan anders schrijven: is het alleen maar de bedoeling dat die 5 motoren tegelijkertijd gaan draaien en weer stoppen, dit alles bepaald door de stand van één schakelaar?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: [elektriciteit] probleem met een ontwerp voor universiteit

Inderdaad. Het probleem voor me zit in hoeveel stroom mijn batterij moet leveren. Ik ben die formules daaromtrent vergeten, weet niet eens welke grootheden ik nodig heb, denk dat het iets met ampère te maken heeft.

dit zijn de gegevens van de motor

Electrical characteristics: 9000 rpm @ 6V. Current draw 60mA @ 6V.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [elektriciteit] probleem met een ontwerp voor universiteit

AHA. elke motor heeft een vermogen. Dit staat aangegeven in Watt.

Watt is volt x ampere. Voltage is 6V. Is bijvoorbeeld het vermogen van één motor 60 W, dan zou de batterij voor één motor 10 ampere moeten kunnen leveren. (in jouw geval zal het wel om milli-amperes gaan, maar door 1000 delen red je zelf ook wel denk ik)

Voor 5 motoren moet de batterij dan 5 x 10 is 50 Ampere kunnen leveren.

Als de batterij dat een uur moet kunnen volhouden, dan moet je dus een batterij waar 50 ampère-uur (Ah) op het etiket staat, of liever nog wat meer. NB: kies je batterij ruim, want de inwendige weerstand van je batterij kan parten gaan spelen, en de laatste lading wordt nooit op de volledige aansluitspanning geleverd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: [elektriciteit] probleem met een ontwerp voor universiteit

bedankt jan, dit was exact wat ik nodig had. :roll:

je hebt toevallig geen last aan je rug?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [elektriciteit] probleem met een ontwerp voor universiteit

toevallig wel, maar daar heb ik al een apparaatje voor (lieve vrouw).

Overigens heb ik in eerste instantie helemaal over je motorgegevens heengelezen, vandaar dat ik met dat rekenvoorbeeld kwam.

5 x 60 mA = 300 mA, 0,3 A

Een gewoon oplaadbaar NiCad AA-staafbatterijtje van een grote fabriek uit het zuiden des lands dat hier op mijn bureau ligt levert 1,2 V, 5 stuks in serie dus 6 volt. Dat is de aansluitspanning, bij stroomafname zou dat vlot kunnen dalen tot 5,5 V voor de serie, mogelijk lager. Misschien moet je dan voor een serie van 6 batterijtjes kiezen. (als je motortjes pijnloos ook op 7,2 V kunnendraaien zonder schade) De capaciteit van één batterijtje is 0,7 Ah bij 1,2 V, en bij 5 batterijtjes blijft dat dus ook 0,7 Ah, maar dan bij 6 V. (Maak niet de fout 0,7 met 5 te vermenigvuldigen !). Ik denk dat je motortjes op zo'n setje van 5 batterijtjes wel een goed uur fatsoenlijk kunnen draaien.

Het kan nog fout gaan doordat je motortjes zwaar worden belast en ver onder hun nominale toerental gaan draaien, en daardoor meer dan die 60 mA gaan vragen. (en heel warm kunnen worden hierdoor.......)

Voor genoemde details lopen mensen op dit forum rond die op dit soort praktische kwesties betere antwoorden hebben dan ik.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 130

Re: [elektriciteit] probleem met een ontwerp voor universiteit

als het echt de bedoeling is dat op de markt te brengen zou ik toch opteren voor een 6 batterij setje (als je motoren dat aankunnen tenminste), anders ga je na 1 uur toch niet meer te veel voelen van je massage

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: [elektriciteit] probleem met een ontwerp voor universiteit

Afbeelding

ik veronderstel, dat het zo'n opstelling is?

geg:dit zijn de gegevens van de motor

Electrical characteristics: 9000 rpm @ 6V. Current draw 60mA @ 6V.

:P 9000 toeren per minuut. waw, da's niet mis.

0.06A * 6V = 0.36W

is dat soms een "universele motor"? (voor huishoudelijk toestellen???)

-ik zou dat toch graag willen weten, want er zit nog met het probleem bij startstroom!-

indien het een huish. toestel is =startstroom factor 4 dit betekent:

de startstroom zal 4 keren zijn nominale stroom zijn!!! op letten daarmee (tip)

dus Ia/Inom = 0.06 *4 = 0.24A tijdens het starten.

dit betekent dat je daarmee rekening moet houden met uw batterij :P

begrijp je wat ik bedoel?

het is niet zomaar => 5 motoren maal 0.36W

maar 5 motoren maal (0.24A*6V)= 7.2W

zie je het verschil. want da's belangrijk voor het starten. anders zal uw batterij vlug uit zijn :wink:

maar uw batterij keuze: tja volgens mijn data boek zal je moeten meerdere batterijen gebruiken: mischien 2 baterijen van 3V 925 mAh

gezien 0.24 A maal vijf motoren=1.2A vgl (925mA*2=1.85A) voor universeel gebruik. type duplex 2R10 zink-ammoniumchloride -bruinsteen batterij dit betekent wel na 1 uuur gebruik, is het op :roll:

uiteraard kan je andere batterijen gebruiken, maar dan in meerdere serie schakelen

veel succes :wink: :P
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [elektriciteit] probleem met een ontwerp voor universiteit

Phillip schreef:
het is niet zomaar => 5 motoren maal 0.36W  

maar 5 motoren maal (0.24A*6V)= 7.2W  

zie je het verschil. want da's belangrijk voor het starten. anders zal uw batterij vlug uit zijn
Die startstroom is toch maar zeer korte tijd nodig, en kan toch makkelijk door dat batterijsetje worden geleverd? Pijnlijk voor het "uithoudingsvermogen" van het apparaat wordt het volgens mij als de motortjes langere tijd zeer zwaar worden belast, met als gevolg veel lagere toerentallen.
mischien 2 baterijen van 3V 925 mAh  

gezien 0.24 A maal vijf motoren=1.2A vgl (925mA*2=1.85A)
Deze berekening veronderstelt een parallelschakeling van batterijen als ik het goed zie, en dus maar een 3V voltage. Verder, onze 'klant' wil graag oplaadbaar spul.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: [elektriciteit] probleem met een ontwerp voor universiteit

beste Jan, hoe kort het ook mag wezen, op dat moment heeft de motor deze stroom nodig. ik daag u uit :wink: neem een motor op wisselspanning bv 230V (type condensator motor of driefasig) en bv het kenplaatje is 10A 230V. dus, als beveiliging zou u kunnen zeggen: 'ik neem een automaat van 10A" akkoord? wel start de motor maar en dan zul je vlug zien wat er zal gebeuren, nl automaat ligt er uit!

vergeet één ding nooit! elektriciteit = snelheid c :P ongelooglijk, maar waar. let daarmee op! (anders, vraag het aan Klazon. die kent elektriciteit nog véél malen beter dan ik, maar ik denk dat hij mij gelijk zal geven) op dat moment trekt de motor enorm veel Ampère uit de batterij. en dan zal de batterij geen uur volhouden maar misschien 30 min!?. ook mag je niet vergeten dat een batterij gemaakt is volgens zijn normale functie. ik bedoel, in een batterij zitten er staven (zink en koper ). telkens je die vijf motoren zult starten, zal er een enorme "druk" tegen die staven komen. met "druk" bedoel ik emkz (elek motorisch zelfinductie-kracht door de spoelen van de motor). écht, let daar mee op- kan het niet genoeg benadrukken :wink: )

---

qua vermogen belasting? ------of kortstondig belasting?

startkoppel/nomkoppel tot 3keren ------tot 3 malen het nom vermogen

----

euh ik heb gezegd "serie": waarom? bij serie wordt de spanning opgetelt.

zou ik hier mij vergis hebben?

in boek staat U= U1+U2+...+Un (bij nullast)

maar hier staat ook: 'men mag enkel elektromotorische krachten met gelijk spanning parallel schakelen'

ach. ik heb het verkeerd gelezen :roll:

dus een batterij met 6V en nodig stroom.

tja ik heb hier een batterij gevonden: 7.5 V 85 000mAh voor alle universele gebruik.
Verder, onze 'klant' wil graag oplaadbaar spul.
hier moet je mij excuseren, maar dat verstaat ik niet. bij mij weten zijn alle universele batterijen heroplaadbaar. dat versta ik niet, graag verduidelijking.

nogmaals:welke type dc-motor is het, voor geen misverstanden te verkrijgen
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [elektriciteit] probleem met een ontwerp voor universiteit

Voordat we langs elkaar heen gaan praten (als we dat al niet doen):

Met een zekering hebben we niet van doen, tenzij je bedoelt dat je batterij zal doorbranden of minstens zweaar beschadigd zal raken, waardoor de elektrische stroom stilvalt.

als ik een batterij met aanduiding 100 mAh een seconde of zo 400 mA laat leveren, zeg je dan:

1)dat zijn voorraad beschikbare elektronen fors zal minderen,

2)dat hij door deze korte piek dusdanig beschadigd zal raken dat hij nooit meer tot zijn nominale capaciteit van 100 mAh op te laden valt?

1) De batterij hoeft dat maar bijvoorbeeld een seconde vol te houden, dus dan ben ik 400 As kwijt, ofwel 400/3600 is ongeveer 0,11 Ah. Dan snap ik je redenering niet.

2) zou kunnen, een kortgesloten batterij lijdt alleszins. Geen idee bij wat voor soort stroomsterktes schade optreedt.

Verder weet ik niet wat jij onder universele batterijen verstaat, maar ik ken twee soorten:

1)heroplaadbare, zoals NiCad, NiMh of bijvoorbeeld de lood-zwavelzuuraccu.

2) niet-heroplaadbare, zoals de zink-koolstofcel. Een zink-ammoniumchloride -bruinsteen cel zoals jij die noemt is er toch ook zo een?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: [elektriciteit] probleem met een ontwerp voor universiteit

Verder weet ik niet wat jij onder universele batterijen verstaat, maar ik ken twee soorten:  

1)heroplaadbare, zoals NiCad, NiMh of bijvoorbeeld de lood-zwavelzuuraccu.  

2) niet-heroplaadbare, zoals de zink-koolstofcel. Een zink-ammoniumchloride -bruinsteen cel zoals jij die noemt is er toch ook zo een?
ik heb eens een deftig boek bij mij genomen (hopelijk zal ik nog wijs uitgeraken :P )

soorten:

*Galvanische elementen en batterijen (nt-opl)

*loodaccumulatoren (opl)

*nikkel-zilveraccumulatoren (opl)

goed: het moet oplaadbaar zijn, maar welke is nu één van de beste???

ik denk dat dat er een hulplijn zal moet ingeschakelt worden :P

met "universeel" bedoelde ik: deze nt-opl batterij kan voor allerlei doeleinde gebruikt worden bv:voor foto-hoor-uurwerk-zaklamp-enz.
als ik een batterij met aanduiding 100 mAh een seconde of zo 400 mA laat leveren, zeg je dan:  

1)dat zijn voorraad beschikbare elektronen fors zal minderen,  

2)dat hij door deze korte piek dusdanig beschadigd zal raken dat hij nooit meer tot zijn nominale capaciteit van 100 mAh op te laden valt?  

1) De batterij hoeft dat maar bijvoorbeeld een seconde vol te houden, dus dan ben ik 400 As kwijt, ofwel 400/3600 is ongeveer 0,11 Ah. Dan snap ik je redenering niet.  

2) zou kunnen, een kortgesloten batterij lijdt alleszins. Geen idee bij wat voor soort stroomsterktes schade optreedt.  
jammer dan m'n scanner kapot is, maar ik heb de oplaad- en ontlaadkarakteristieken: ik zal het proberen met formules

ontlaadcapaciteit

Ko = Io * to =Ah

ko:ontlaadcapaciteit

Io: ontlaadstroom

to:ontlaadduur (autonomie)

zie je wat bedoel, Jan? in die fractie v die seconde (ik neem uw vb:100 ->400mA = Io), maar de tijd van die fractie -wat zallen we zeggen? 1 microsec? en omreken naar 0.0000...uur).

reken dat uit, qua ontlaadcapaciteit => is te verwaarlozen, hé.

maar, de stroompiek zelf, kan een "gevaar" zijn, als de batterij correct gekozen is (op den '1mA' juist).

=>neem altijd een ietsje grote batterij, dan het nodige. en dan zal je géén probleem hebben :wink:

ik hoop dat ik het hier, het juiste uitgelegd heeft. anders mijn excuse bij voorbaat :roll:
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [elektriciteit] probleem met een ontwerp voor universiteit

Sjuust, dan zijn we het eens. De stroompiek kan het gevaar zijn voor de batterij. Maar die gegevens (max. veilige stroomsterkte-afname) staan niet op het etiket. Is misschien wel ergens vaag gerelateerd aan die ontlaadcapaciteit, maar is een heel ander gegeven.

Blijft de vraag, wat kan een standaard NiCad of NiMh op dit gebied veilig verdragen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer