Doorslag punt capillair

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

Doorslag punt capillair

Ik heb een vraagje en ik moet heel snel een antwoord weten.

Ik heb een buisje met zeer fijne capillairen (0.2 µm). Door dit buisje moet ik water doorlaten. Hier is een drukverschil van 1 bar voor nodig.

Omdat het zeer fijne capillairen bedraagt kan het buisje geen lucht opzuigen. Mijn vraag is, hoeveel druk is er nodig zodat er lucht in kan, ofterwijl bij welke druk gaat het water er uit en lucht erin.

Er moet een formule voor zijn, maar ik heb in verschillende boeken gezocht en ik heb ook op internet gezocht, maar ik heb niet echt iets bruikbaars gevonden.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Jolanda

Berichten: 1.153

Re: Doorslag punt capillair

je kan het capillair toch gewoon met een sleeve aan een valco aansluiting aansluiten en dan met een syringe-pompje vullen met lucht. Mijn ervaring met 0.2 micro is dat dat makkelijk gaat.

Berichten: 9

Re: Doorslag punt capillair

Het probleem is dat ik moet kunnen uitrekenen hoeveel de druk moet zijn.

Berichten: 311

Re: Doorslag punt capillair

Gebruik de formule van Laplace: ΔP=(2λ)/r, waarin labda de oppervlaktespanning van de vloeistof is en r de straal van het capillairtje. Dit geeft de druk aan die nodig is om de lucht erin te krijgen (schrik niet van eventuele hoge waarden!).

Berichten: 9

Re: Doorslag punt capillair

Bedankt!

Als ik het uitreken met de wet van Laplace dan komt eruit dat er een druk van 7.3 bar nodig is. Dit zou best wel eens kunnen kloppen.

Reageer