berekening

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 15

berekening

Ok, ik heb denk ik even een black out zo op de vroege morgen maar waarschijnlijk kan een van jullie mij vast wel even helpen. Ik moet omrekenen van kg/m3 naar ppm. Hoe pak ik dit aan? Het gaat om een gehalte zwavel van 0.24 kg/m3.

Alvast bedankt voor deze brain ondersteuning. Afbeelding

Berichten: 15

Re: berekening

Volgens mij heb ik het al gevonden. 1ppm komt overeen met 1mg/l dus als ik het dan omreken kom ik uit op 240 ppm voor een waarde van 0.24 kg/m3 zwavel.

Klopt dit?

Berichten: 251

Re: berekening

even op weg helpen (ik ga niet alles berekenen, 't is m'n verjaardag vandaag en moet dringend nog herexamens afnemen)

vertrek vanuit het getal van avogadro, dan weet je het aantal deeltjes in die 0.14 kg zwavel

1 mol zwavel = 32.066 g --> 0.14 kg = 7.485 mol

1 mol = 6.022.10¨23 deeltjes

lukt het zo ????????????

succes

Berichten: 170

Re: berekening

Ik denk dat het er ook vanaf hangt waar deze ppm voor dient

- PPM is niet g/m3 voor de Mac Concentratie

voor MAC geldt : g/m3 = Mm in mg/ Volume lucht

is het analytisch dan is ppm gewoon 1 per millioen

Grts

El Blanco

Berichten: 15

Re: berekening

Deze ppm gaan niet om een gas (dus niets te maken met mac waarden), maar het is een organische stof welke vergist gaat worden. Tijdens deze vergisting ontstaat er S.

Het doel van de vergisting is om biogas te maken. En het feit dat er S ontstaat is schadelijk voor de motor die het gas straks om zal gaan zetten in groene stroom.

Daarom hebben we het S gehalte van het product laten meten door een laboratorium die vergisting op labschaal uitvoert. En zij kwamen met het gehalte uitgedrukt in kg/m³ organische stof.

Waarom de omrekening. Als er heel veel S in de motor zou komen dan is dit schadelijk voor de motor, dus we moeten misschien de S uit het gas gaan halen. Dit is dus afhankelijk van het aantal ppm S dat ontstaat. Alle ontzwavelingsinstallaties zijn namelijk berekend op ppm S. :)

Hopelijk is het nog te volgen [!]

Berichten: 2.399

Re: berekening

Ppm op wikipedia

click

Je moet dus de massa van die m3 stof weten :)

Berichten: 3

Re: berekening

ppm in waterige oplossingen is 1 mg/l

het is inderdaad ook 1 op de miljoen (1/1000000)

Reageer