Springen naar inhoud

boog AES

• Log in om te kunnen reageren

ikki

ikki

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2005 - 19:52

hallo

ik ben op zoek naar informatie over boog AES en dan meerbepaald over de mogelijke interferenties en voor- en nadelen ervan.

heb al gezocht op google enzo maar vind er niets...

Is er misschien een andere term die voor boog AES gebruikt wordt? en wat is de engelse term ervoor?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 augustus 2005 - 20:41

Dat zal dan Arc-source emission spectroscopy zijn. De atomisatie temperatuur ligt bij deze methode tussen 4000-5000 C. Een dergelijke temperatuur wordt bij normale AES (1700-3150 C) niet bereikt.
Je kunt zelf waarschijnlijk wel wat voor- en nadelen van een hogere temperatuur op de meting bedenken.

Emissie spectroscopie waarbij nog hogere temperaturen worden gebruikt zijn Inductively coupled plasma spectroscopy (6000-8000 C), Direct current plasma spectroscopy (6000-10000 C) en Spark-source emission spectroscopy (≈40000 C ?)

ikki

ikki

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 augustus 2005 - 20:44

heel erg bedankt! mer die engelse term kan ik al een heel eind op weg!

ikki

ikki

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2005 - 10:41

Heb nu toch nog een vraagje over boog-aes

als dragerelectrode wordt dikwijls een Cu-electrode of grafietelectrode gebruikt.

Nu bij die grafietelectrode. Ik lees nu dat C bij een temperatuur van ongeveer 7700 K ioniseert. Dit wordt nu gesteld als een voordeel voor gebruik van deze electrode omdat ionisatie beperkt wordt tot 7700K --> thermisch stabiel... ?????

En dat begrijp ik nu dus niet...ik zou eerder denken dat het feit dat die C ioniseert nadelig is...(matrixinterferentie...??)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures