[scheikunde] NAA - purge and trap

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

[scheikunde] NAA - purge and trap

Hallo,

nog een paar vraagjes:

Weet er toevallig iemand waarvoor de afkorting NAA staat? Het moet ergens in de context van AAS/AES/chromatografie/... gebruikt worden. Heb deze vraag gekregen voor een examen maar weet zelfs niet waarvoor afkorting staat, vindt ze ook niet in mijn (veel te dikke en onduidelijk) cursus...

Dan purge and trap. Ik weet dat dit een soort injectiesysteem is, maar meer info is er ook weer niet over te vinden in mijn cursus...kan er iemand de werking/principe ervan eens kort uitleggen? Op google gezien dat het precies wel een veel gebruikte techniek is, maar nergens echt een uitleg gevonden.

En dan nog 1 vraagje: XRF (Xstraalfluorescentiespectroscopie) is een atomaire techniek? (en geen moleculaire dus) want principe gebaseerd op: electronen v/d binnenste schillen van een atoom die worden "weggeschoten" --> heb ik het hier juist?

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] NAA - purge and trap

NAA = neutron activation analysis

Purge & trap is heel simpel. Je blaast (purge) een gas (vaak helium) over een monster, en leid het gas vervolgens door een trap (val) vaak is dit een solid sorbent als TENAX. Op de trap concentreerd zich alles wat van het monster in het gas gekomen is. Dan kun je door middel van desorptie (vaak thermisch) het analiet naar je GC leiden.

XRF: Volgens mij heb je dat goed, maar ik heb dit niet exact paraat. Maar er zijn hier wel wat experts die je het exact kunnen uitleggen

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: [scheikunde] NAA - purge and trap

En dan nog 1 vraagje: XRF (Xstraalfluorescentiespectroscopie) is een atomaire techniek? (en geen moleculaire dus) want principe gebaseerd op: electronen v/d binnenste schillen van een atoom die worden "weggeschoten" --> heb ik het hier juist?
X-ray is gewoon röntgen hoor :)

Ik dacht even te kunnen helpen met wat wikipedia linkjes (Nederlands & Engels) maar dat geeft nog geen direct antwoord op jouw vraag.

Ik denk net als Leon dat je gelijk hebt, maar zeker weten doe ik het ook niet...

Reageer