AgCl lost op in ammonia

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 219

AgCl lost op in ammonia

Ik was afgelopen week bezig met een test, en daar loste zilverchlorideneerslag op in ammoniumhydroxide. Kan iemand mij daar een reaxievergelijking van geven?

In de zilverchloridesuspensie waren ook nog Natrium en Nitraat ionen aanwezig.

AgCl + ??? ----> Ag(aq) + Cl(aq) + ????????

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: AgCl lost op in ammonia

De natrium en nitraationen spelen hierbij geen belangwekkende rol. Zowel natriumchloride als zilvernitraat zijn beter oplosbaar dan zilverchloride.

De verhoogde oplosbaarheid van AgCl in ammonia komt doordat er een complex tussen zilver en ammoniak gevormd wordt. Dit complexe kation is beter oplosbaar in water dan het zilver kation.

AgCl + 2NH3(aq) -> [Ag(NH3)2]+(aq) + Cl-(aq)

Het [Ag(NH3)2]+ kation is lineair.

Berichten: 219

Re: AgCl lost op in ammonia

Ok, bedankt voor deze uitleg. Ik had altijd begrepen dat neergeslagen zouten toch redelijk stabiel zijn (en niet erg reactief). Maar dat het dan op zo'n manier toch nog een reactie aanging verbaasde me een beetje.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: AgCl lost op in ammonia

De neergeslagen zouten zijn ook stabiel. Maar er lost ook bij zilverchloride een klein deel op in het water. Wanneer er vervolgens ammoniak in oplossing aanwezig is coördineerd dit aan de vrije zilverionen in oplossing. Omdat er hierdoorweer minder vrije zilverionen in oplossing zijn lost er weer een nieuw deel zilverchloride op. Dit gaat door tot een nieuw evenwicht is ingesteld.

AgCl -> Ag+(aq)+ Cl-(aq)

Ag+(aq) + 2NH3(aq) -> [Ag(NH3)2]+(aq)

Berichten: 3.145

Re: AgCl lost op in ammonia

Pas wel op met oplossingen van Ag(+) in ammonia. Dit kan leiden tot vorming van fulminerend zilver. Van dat spul word je niet blij als je je handjes heel wilt houden :) . Het zilver-ammine complex verandert langzaam in een slecht gekarakteriseerd mengsel van zilver verbindingen, waarschijnlijk met nitride en amide ionen, maar in ieder geval is het spul wel ontzettend explosief! Als het zich vormt, dan is een lichte beweging van deze stof vaak al voldoende om het te laten ontploffen. Je kunt het herkennen aan de vorming van een kristallijne vaste stof.

Je hoeft niet bang te zijn dat je dit direct krijgt met aan ammonia/zilver(I) oplossing, maar als je deze oplossingen langere tijd laat staan (uren? dagen?), dan bestaat wel een risico op de vorming van fulminerend zilver. De gevoeligheid voor vorming van dit spul hangt ook van de pH af. Een meer basische oplossing leidt gemakkelijker tot vorming van dit spul.

Berichten: 219

Re: AgCl lost op in ammonia

Ik heb de restanten van de proef gewoon in het afvalvat gegooid... er zitten meer zilverresten in. Ik weet overigens niet wat de pH is van dat afvalvat... maar het was redelijk sterke ammonia... (het is toch deze week mijn laatste week bij dat bedrijf :) )

Berichten: 3.145

Re: AgCl lost op in ammonia

(het is toch deze week mijn laatste week bij dat bedrijf  :) )
Wat is dit nou weer voor houding? Na mij de zondvloed.....

Als je echt veel ammonia had ten opzichte van de hoeveelheid afval in dat vat, dan zou ik toch wel even waarschuwen.

Berichten: 219

Re: AgCl lost op in ammonia

Het was maximaal 10 ml. ammonia. Het was net genoeg om het zilver-chloride op te lossen. Dus er zal niet veel van over zijn. Dat is in een afvalvat van 10 liter gegaan. Dus echt veel bijzonders zal er niet gebeuren. :)

Echt veel kan ik er niet over zeggen omdat ik niet precies of de informatie vertrouwelijk is.

Reageer