luminiscentie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 14

luminiscentie

ok dit wordt 1 van mijn laatste vraagjes, ben bijna door mijn cursus door. Afbeelding

Luminiscentie (gewoon algemeen electronenverval dus) komt meer voor bij moleculen dan bij atomen?????waarom? :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: luminiscentie

Dit heb ik me nooit gerealiseerd...

De beste verklaring die ik nu even zo kan bedenken is, dat de er in moleculen eerder elektronen naar een aangeslagen toestand te tillen zijn; dan komt er dus ook eerder verval voor.

Maar of dat 100% van de uitleg is, weet ik niet. Heb je deze stelling uit een boek?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 14

Re: luminiscentie

die stelling was een examenvraag in juni... :)

en de vraag was dus om er een verklaring voor te geven...

en maandag heb ik herexamen van dat vak dus de kans bestaat dat we diezelfde vraag weer krijgen... :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: luminiscentie

Dan zou ik zeggen dat de reden ligt bij enerzijds de relatieve instabiliteit van atomen in aangeslagen toestand vergeleken met moleculen, en dat het daardoor moeilijker is om een atoom aan te slaan.

Daar komt bij dat de hoeveleheid energieniveaus in een, zelfs eenvoudig, molecuul veel groter is dan in een enkel atoom. Ook dat maakt dat een molecuul aanslaan veel eerder gebeurt dan een atoom, aangezien er een foton met een energie die overeenkomt met exact een energieverschil tussen twee niveaus nodig is.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer