breken van stabiele emulsie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

breken van stabiele emulsie

volgende probleem, in een perslucht installatie wordt het condenswater opgevangenmet hierin een hoeveelheid smeerolie. een deel hiervan is een onstabiele emulsie die eenvoudig te verwerken is. een ander deel is stabiele emulsie die niet eenvoudig te skinnen is en verder ontstaat in de opvangbak, afhankelijk van de omgeving schimmels en of bacterien die dus het afscheiden van de olie verstoren.

hoe kom ik van mijn stabiele emulsie af, en hoe voorkom ik schimmel en bacterievorming(( is een wereldwijd probleem heb ik horen zeggen.))

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: breken van stabiele emulsie

Ik begrijp dat het hier om een puur fysische emulsie gaat (dus niet met een emulgerende stof). Die zou je kunnen scheiden met een zeer apolair oplosmiddel, bijvoorbeeld benzine: de emulsie roeren met de benzine en de beide fases (water en benzine met opgelost vet) gescheiden afvoeren.

Tegen schimmelvorming kan je een geschikt conserveermiddel toepassen. Zelfs voor medicijnen, voedsel en cosmetica is daar een behoorlijke keuze in.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 1

Re: breken van stabiele emulsie

Al geprobeerd met een handjevol zout?

Of anders een scheutje alcohol?

Daar zijn niet veel emulsies tegen bestand.

Berichten: 4

Re: breken van stabiele emulsie

ff reactie op voorgestelde oplossing::

zout heeft geen gewenst effect daar er een konstante doorstroming van water in het vat plaats vind(water van de onstabiele emulsie,)verder ontstaan schimmels en bacterien juist op de scheiding tussen de stabiele emulsie en d e oliefilm die er bovenopdrijft, waardoor de afscheiding van de olie weer verhinderd wordt.

react op benzine;;

liever geen vluchtige oplossingen ivm zonering en aanzuigen van de compressoren

uit dezelfde ruimte

opm alg sommige systemen binden olie uit de stabiele emulsie met bentoniet

gevolg: veel afval en een snelle vervuiling van het systeem

zijn er geen mogelijkheden met bv zilverwater, of andere metalen,of het laden of ontladen van een en ander

probleem doet zich het meest voor bij condensaat dat gevormd wordt in een koeldroger (plm 2 gr )hier ontstaat de meest stabiele emulsie

Berichten: 83

Re: breken van stabiele emulsie

Voorop gesteld dat ik geen oplossing weet, maar misschien een idee heb waar de wat meer onderlegden onder ons iets zinnigs over kunnen zeggen :

Electrolyse van het mengsel ?

Tenslotte is het water polair en de olie apolair.

Hoe en wat en óf ? Geen idee, maar ben zelf ook beniewd of het kan en met welke stroomsterkte, voltage, welke electroden etc.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: breken van stabiele emulsie

Ik ben op dit gebied net zo'n leek, hoor!

Elektrolyse is een verschrikkelijk duur proces, dus dat is voor slechts erg weinig problemen op industriële schaal een goede oplossing. In dezelfde lijn zou je ook de olie kunnen verbranden.....

Ik ben wel benieuwd wat deze emulsie zo stabiel maakt. Ik heb ooit een verhaal gelezen over het maken van een stabiele emulsie met zuiver water en een zuivere apolaire stof door de twee stoffen zeer zorgvuldig te ontgassen. Maar ja, in een persluchtinstallatie zal dit toch niet de reden zijn....

<brainstorm mode aan>

Wat is er zo bijzonder aan deze stabiele emulsie dat hij zelfs niet wordt gebroken als er water uit een onstabiele emulsie doorstroomt? Ik begrijp er eigenlijk helemaal niets van: een normale emulsie verdun je met water of met olie. Ken je de verhouding olie/water in de stabiele emulsie? Is het geen oplossing van minder apolaire componenten in het water? Op welke tijdschaal speelt dit zich af? Welke hoeveelheden? Bevat de olie een kleine fractie amfotere moleculen die een gedeelte van de olie in emulsie kunnen stabiliseren? Zou het water kunnen worden afgedampt onder lichte verwarming en onderdruk?

</brainstorm mode uit>

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: breken van stabiele emulsie

Heeft er nu niemand aan gedacht het water er gewoon uit te verdampen? Of is dit gewoon te duur.

Berichten: 83

Re: breken van stabiele emulsie

Bij een stabiele emulsie kun je het water er niet uitdampen.

Ik heb nu een experimentje gedaan wat aardig lijkt te lukken : Een scheutje terpentine er doormixen en een nachtje laten staan.

Op het net vond ik een de-mulsifyer :

70-90% Solventnafta (Casnr. 64672-94-5)

11% naftaleen (Casnr. 91-20-3)

10-25% Oxirane, methylpolymere with monobutylether (casnr. 9038-95-3)

Dat bracht me op het idee van de terpentine. De eerstgenoemde is kunstterpentijn, wat geloof ik niet hetzelfde is als terpentine.

Naftaleen is verkrijgbaar als mottenballen en die heb ik gelukkig niet (m'n vriendin zou het niet zo leuk vinden als ik mottenballen zou hebben).

Wat de laatstgenoemde is : Geen idee.

Misschien kan daar iemand anders van het forum iets verstandigs over zeggen.

Berichten: 4

Re: breken van stabiele emulsie

gaan weer eenstapje verder

hoeveelheid olie in de emulsie is plm 50 mg/ltr, en wat de olie bind enof bevat zoeken we nog ff uit.

over verdampen, onderdruk, verwarmen, denkelijk ff te duur, te komplex en we praten over een min of meer onbemande situatie.

als leek hoop ik meer iets te vinden in de richting van laden, ontladen, zilverof ander metaal aan het water toevoegen(zilver is zoiezo goed begin tegen de vorming van bacterien heb ik gelezen, paar ppm/ltr).

Kun je bvb een bacterie verzinnen die olie snoept uit en stabiel emulsie, en zo ja wat eet dat beest nog meer,en mag ik hem in het riool laten lopen?

op dit moment laat men onstabiele emulie uitdrijven en rest loopt door act koolfilter naar riool, echter verhinderd door schimmel en algvorming.

resultaat is echter kilo utreg tango.milieu technisch een drama.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: breken van stabiele emulsie

Is centrifugeren misschien een optie?

Bij de oliewinning zitten ze met een soortgelijk probleem

Kijk hier eens of hier

Een simpele oplossing voor een kleine afvalstroom zou het oplossen van (keuken)zout in de emulsie zijn. Dit maakt water zwaarder en polairder wat je emulsie minder stabiel maakt. Ik weet zo niet wat de normen voor het lozen van zout water zijn, want de zoutconcentratie moet daar natuurlijk onder blijven. Het zout los je op in de emulsie voordat je het 'onstabiele deel' verwijderd. Naar verwachting wordt de hoeveelheid van het 'onstabiele deel' nu groter dan bij zoet water waardoor je een groter deel van de olie kwijt bent. Vervolgens verwijder je het 'onstabiele deel' en gooi je het water door het koolstoffilter.

Let er wel op dat zout water wat corrosiever is dan zoet (voor de apparatuur in de buurt).

Schimmelvorming wordt misschien tegengegaan door het zout. Door gebruik te maken van koperen leidingen wordt de algengroei in ieder geval wel sterk onderdrukt.

Reageer