Springen naar inhoud

HPLC

• Log in om te kunnen reageren

snookdogg85

snookdogg85

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2005 - 21:48

Hallo, ik heb bijna een tentamen Analytische Chemie en wou vragen of ik de antwoorden op de volgende vragen juist heb. Ook aanvullingen of verbeteringen betreft de formulering zijn van harte welkom!

-------------------------------------------------------------------------------------
In principe definiŽren de vergelijkingen

lnα1,2=2(vi/RT)(δ21)(δsm)

en

lnki=(vi/RT)((δms-2δi)(δms))+ln(Ns/Nm)

een scheidingssysteem.

1. Wat is het "general elution problem"en welke parameters moeten worden gekozen om hierin een aanvaardbaar compromis te vinden.
2. Reversed phase is de meest gebruikte HPLC-modus. De mobiele fase is daarbij altijd een mengsel dat water bevat en een organische modifier. Noem de drie voornaamste eigenschappen, waaraan deze modifier moet voldoen.

-------------------------------------------------------------------------------------

mijn antwoorden:

1. Het general elution problem houdt in dat bij te lage waarden van de retentie-factor k (<1) de elutie-tijden te klein zijn, waardoor er slechte scheiding van de componenten optreedt, en dat bij te hoge waarden van k (>10), er piekverbreding optreedt en de resolutie te hoog wordt. Het is dus zaak een optimale waarde voor k te kiezen, die ligt tussen de 1 en 10.
Om dit te bereiken moet er een keuze gemaakt worden welke stationaire en mobiele fase te gebruiken, hierbij speelt de polariteit de belangrijkste rol.

2. - de modifier bevindt zich in de mobiele fase en moet dus polair zijn
- de te onderzoeken componenten moeten goed in de modifier kunnen oplossen
- de modifier moet niet kunnen mengen met stationaire fase
Don't be smart, just be yourself.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2005 - 15:17

Voor dergelijke antwoorden zou je van mij toch niet veel punten krijgen, hoor :)

1. General elution problem: dit probleem kan alleen opgelost worden met gradiŽnt elutie, waarbij de eluentsterkte progressief (en meestal lineair) verhoogd wordt. Op die manier elueren alle componenten met een goede resolutie en een redelijke retentietijd.

2. Eigenschappen van modifiers:

- mengbaar zijn met water in alle verhoudingen (uiteraard ook met elkaar, maar dat is niet zo'n probleem)

- transparant in het UV (bij HPLC wordt meestal UV detectie gebruikt)

- ver uit elkaar liggen in de selectiviteitsdriehoek; dwz zo verschillend mogelijke interacties aangaan met de componenten

minder belangrijke eigenschappen:

- lage viscositeit
- lage kostprijs
- lage (geen) toxiciteit
- ...

In de praktijk voldoen MeOH, ACN en THF dermate goed dat er geen behoefte is aan andere modifiers voor RP-HPLC.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures