waterdichte hars

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

waterdichte hars

In mijn nieuwe tuin ben ik tuinverlichting aan het monteren. De verlichting die mijn vriendin heeft uitgezocht werkt helaas op 220V en dus is het noodzaak om de verbindingen waterdicht te monteren. Gamma verkoopt hier setjes voor van Plieger en deze zijn vrij duur. Ik heb een zo'n setje gekocht en in feite is het een plastic bakje waar je de draden aan elkaar knoopt en vervolgens vul je het geheel met PolyUrethane. Mijn vraag is dus, hoe kan ik PolyUrethane zelf maken en wat heb ik hier voor nodig? Wie kan mij helpen.

Groet, Thierry

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: waterdichte hars

Hot Thierry en welkom op Chemieforum.nl [-X

Ik heb even wat rondgekeken en polyurethaan op Wikipedia biedt even wat interessante informatie. Volgens mij is het niet mogelijk om iets vergelijkbaars (zelfde kwaliteit) thuis in elkaar te flansen.

Ik kan er helemaal naast zitten hoor, maar er zijn hier genoeg chemici die je dan kunnen vertellen of het wel mogelijk is.

Berichten: 1.153

Re: waterdichte hars

je kan toch ook in het plastic bakje van dat bouwschuim spuiten...is ook waterdicht? zo'n spuitfles bij een bouwcentrum is goedkoper dan zo'n setje

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: waterdichte hars

Ik heb die setjes ook wel gezien, zijn inderdaad schreeuwend duur. Maar het polymeer is volgens mij geen schuimend polymeer, maar een massieve hars. Weet je zeker dat het een polyurethaan is? Ik dacht meer aan een epoxy!

Overigens is dat alleen nodig als je koppelingen ondergronds krijgt. Bovengronds kun je heel gewone verbindingen maken in een "buitenlasdoos", en stekkers/stopcontacten kunnen in een drupwaterdichte doos worden opgesloten die bijna niets kost.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: waterdichte hars

Overigens ben ik nu dus blij dat ik 12V tuinverlichting heb gekozen. Ik heb de lampjes daarin ook nog eens vervangen door witte LEDs, en de totale voedingsbelasting daarmee teruggebracht van 60W naar ca. 4W....

Reageer