polarimetrie/ORD

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 152

polarimetrie/ORD

Hallo!

kan iemand me het verschil uitleggen tussen polarimetrie en Optische rotatie dispersie? Blijkbaar worden die allebei gebruikt voor bepaling van de grootte van verandering van de draaiingshoek van lineair gepolariseerd licht. Is het mogelijk dat bij deze twee technieken gewoon een andere soort licht gebruikt wordt of is het verschil tussen die twee toch nog iets anders?

Alvast bedankt!

groetjes

stef.

Berichten: 152

Re: polarimetrie/ORD

Kan iemand we ook misschien ook iets vertellen over circulaire birefringentie? Is dit het verschijnsel waarbij circulair licht twee maal gebroken wordt, bij ingang en uitgang van een polariserende stof of heb ik het mis op?

alvast bedankt!

groetjes

stef.

Berichten: 51

Re: polarimetrie/ORD

Hoi Stef,

Met de gewone polarimeter meet je met licht van 1 vaste golflengte, meestal

de Natrium D-lijn (589 nm).

Terwijl je met ORD dezelfde metingen uitvoert maar dan bij verschilende golflengten. De specifieke rotatie van een chirale verbinding is afhankelijk van

de golflengte. (Cotton effect)

Het verschil is dus inderdaad dat er ander soort licht (golflengte) gebruikt wordt.

bi-refringentie ken ik niet zo goed zou ik moeten opzoeken. Het heeft inderdaad iets met dubbele breking te maken. Alle technieken (ORD, polarimetrieen birefringentie) zijn gebaseerd op de kleine verschillen in brekingsindex van link cq.

rechts draaiende moleculen
polariserende stof
De stof is niet polariserend, maar de stof verbuigt gepolariseerd licht.

Reageer