Gallium

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Gallium

Yo

Ik heb een poosje geleden een beetje gallium gekocht, een metaal dat bij ongeveer 30 graden smelt. Het leek me wel gaaf om dat te laten smelten dus heb ik het op mijn hand gelegd en je kon al veranderingen zien. Later heb ik het in een vormpje gedaan om het verder te laten smelten.

Alleen nu wil ik het weer graag vast hebben. Het is nu een paar uur geleden dat ik het liet smelten, maar het is nog steeds vloeibaar.

Ik heb gelezen dat gallium, als het eenmaal gesmolten is, ver onder het smeltpunt nog vloeibaar blijft. Moet ik het dan in de diepvries leggen wil ik het weer vast krijgen?

Wie kan me helpen?

Bedankt alvast

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Gallium

Hoi Unnamed en welkom op Chemieforum.nl!
Ik heb gelezen dat gallium, als het eenmaal gesmolten is, ver onder het smeltpunt nog vloeibaar blijft. Moet ik het dan in de diepvries leggen wil ik het weer vast krijgen?
Gallium blijft vrij lang vloeibaar bij kamertemeratuur (doordat het al vloeibaar word bij bijna 30 graden), dus in de vriezer stoppen zou heel goed kunnen helpen. Houdt er wel rekening mee dat het, net als water, uitzet bij bevriezen!

Berichten: 3

Re: Gallium

dank je!

Even in de vriezer gelegd en het is weer mooi vast.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Gallium

Ik heb een poosje geleden een beetje gallium gekocht
Waar koop je dat?

Berichten: 111

Re: Gallium

Ik heb het eens tegengekomen op een Duitse eBay-winkel.

Berichten: 3

Re: Gallium

Je kunt vrijwel alle niet radioactieve en niet te gevaarlijke elementen kopen op Smart-Elements, maar je kunt heel vaak voor goedkoper inderdaad bij ebay terecht. Vaak de duitse.

Ik heb er ook al indium gekocht.

Berichten: 3.145

Re: Gallium

Wat helemaal leuk is is het kopen van gallium en indium. Eerst je gallium smelten en dan indium er bij doen. Dit lost op/legeert met het gallium en je hebt een legering die vloeibaar is bij kamertemperatuur, net als kwik. Let er wel op dat deze vloeistof toch wel heel anders is dan kwik. Niet (of nauwelijks) giftig, maar wel bijzonder 'nat'. Werkelijk alles, waar het mee in aanraking komt wordt voorzien van een zilverachtig laagje, dit in tegenstelling tot kwik, dat geen residu nalaat op de meeste materialen (glas, huid, textiel, hout). Zo'n zilverachtig gallium/indium laagje is bijzonder lastig om te verwijderen zonder chemische middelen!

Een andere, iets meer betaalbare zaak, waar ik indium vandaan heb (en diverse andere elementen) is http://www.emovendo.net. Inderdaad is eBay ook een goede bron voor beide metalen (en vele andere elementen, zelfs natrium, kalium e.d. staan soms op eBay en ze worden veelal ook nog via de post verstuurd naar Nederland).

Jorim: Urltje gefixt.

Reageer