Boterzuur in de Hengelsport

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 18

Boterzuur in de Hengelsport

Er wordt op dit moment geexperimenteerd met boterzuur als groeimiddel.

Zelf heb ik als hobby de hengelsport en heb me laten vertellen dat boterzuur als smeermiddel op het aas een aantrekkende werking heeft. Gezien de geur kan ik me dat nauwelijks voorstellen maar ik ga het uit proberen. Is dit fenomeen wetenschappelijk te benaderen. Ben nu doende om boterzuur te maken met de Google methode. Is boterzuur eventueel ergens te koop waardoor ik sneller aan de slag kan? Nou bestaat er ook een middel Vitamo, ook zo'n stinkgoedje dat ook positief werkt. Nu ga ik de vergelijking aan met boterzuur, is misschien wel hetzelfde. Dat zou wel lekker zijn want 10 cc Vitamo kost ca. 8 euro.

Zijn er mensen die Vitamo kunnen determineren, als dat het goede woord is?

Alvast bedankt

DrQuico: ik heb de vragen over boterzuur en de hengelsport uit een andere topic in deze nieuwe gezet.

Berichten: 1.153

Re: Boterzuur in de Hengelsport

het kan ook zijn dat hier op het chemie forum weinig mensen zijn die iets van vissen weet.

maar Vitamo determineren? tuurlijk kan dat. Maar meestal staat op het pakje iets van ingredienten en dan weet je toch genoeg?

Berichten: 18

Re: Boterzuur in de Hengelsport

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Inmiddels ben ik aan de slag gegaan met de twee soorten. Kennelijk zijn er inderdaad weinig vissers onder de forumleden.

Wel ruim een miljoen vissers in Nederland maar dat ter zijde

De industriele vorm van boterzuur is gemakkelijk verkrijgbaar en betaalbaar.

De uitvoering is 99+ een enorme lucht, het is corrosief en behandeling volgens het MSDS en er zijn geen problemen.

Waarom zijn vissen nou zo verzot op dit spul? En dat is nou juist de vraag.

Het materiaal kent een pH minder dan 4 en verhoogt in die omgeving de zuurgraad. Dat dacht ik aanvankelijk dat dat de crux was. Maar bij aanraking met water, een vijver, kan het die verhoging niet zijn.

Dat er met name een verbetering van de darmflora tot stand komt lijkt een aantrekkelijke propositie. Boterzuur komt ook voor in de pens van een koe en zorgt voor een positieve ontwikkelingvan de micro organisme.

Er zijn nog meer positieve dingen aan het materiaal.

De vraag is hoe hoog is de concentratie met de Google methode, het stinkt ook maar is duidelijk minder corrosief

De resultaten zijn beter als met Vitamo. Op het etiket van Vitamo staat niets dus als iemand in de omgeving van Eindhoven wil helpen met determinatie dan houd ik me aanbevolen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Boterzuur in de Hengelsport

Het feit dat vissen verzot zijn op boterzuur moet je denk ik zoeken in de werking van boterzuur als feromoon (pheromone) op vissen. Wanneer de stof past op één van de feromoon-receptor van de vis zal deze zich daar enorm door aangetrokken voelen. Misschien is dat de verklaring.

Berichten: 18

Re: Boterzuur in de Hengelsport

Tot nu toe goede reacties gehad op boterzuur.

Met maten erover gesproken wat de vis als koudbloedig dier aantrekt.

Het is hoogstwaarschijnlijk de verandering van de zuurgraad in de omgeving van de vis. Die verandering is kennelijk aantrekkelijk. De pheromonen spelen waarschijnlijk een ondergeschikte rol. Door het aas aan te bieden met deze hoge zuurgraad pH ca 4 is de vis ook meer geinteresseerd in dat zeer levendig aas.

Zo mogelijk zet dit zuur in het lichaam aan tot vorming van basische reacties.

Zo ook bij de mens, een zure vrucht als bijvoorbeeld een citroen zet in het lichaam aan tot basische bestanddelen uit de pancreas. Wat de reactie is bij de vissen is vooralsnog onduidelijk. Ook moet we denken dat bijvoorbeeld een vijver op een moment basische trekken vertoond, de vis zich aanpast aan die omgeving en het zuur ziet als een beschermende faktor. We testen verder wel door.

Bedankt tot zover. Overigens staat op het potje Vitamo geen aanwijzing omtrent inhoud etc.

Berichten: 18

Re: Boterzuur in de Hengelsport

De zaak ff laten rusten maar de resutaten zijn goed.

Kennelijk wordt de nieuwsgierigheid van de vis gewekt.

Er zijn visverenigingen die het materiaal verbieden dat is niet te rijmen met de resultaten. Men beweert dat het giftig is maar dat bestrijd ik.

Natuurlijk heel zuiver is het etsend maar versnijden en dan gebruiken levert naar mijn idee geen gevaar.

Als er iemand in staat is Vitamo te determineren zou ik dat op prijs stellen.

Er staat op Poll ltd op de verpakking maar dat is verzonnen.

Berichten: 18

Re: Boterzuur in de Hengelsport

Er is toch redelijk wat reactie gekomen uit een ander hoek over boterzuur.

Voornamelijk univesiteiten zijn tot de ontdekking gekomen dat boterzuur toch zijn positieve werkingen heeft als kortketenig vetzuur, vergelijkbaar met propion en azijnzuur. Zuren die een positieve bijdrage leveren in de dikke darm.

Verklaart evenwel niet dat in zeer verdunde vorm het aantrekkelijk is voor een vis. Iets voor biochemisten? Zal wel richting koolhydraat en eiwitfermentatie gaan.

Berichten: 2.035

Re: Boterzuur in de Hengelsport

Het is voor zover ik weet wel een feromoon voor insecten, vandaar dat deze altijd massaal op rottende massa afkomen (daar wordt veel boterzuur geproduceerd).... misschien dat je in die hoek iets kunt vinden? ;)

Het komt ook voor in dierlijke vetten, en wordt o.m. gebruikt in disinfectia, emulgatoren en geneesmiddelen....

Gamma-amino boterzuur tenslotte is een belangrijke neurotransmitter in mensen en dieren.

Berichten: 1

Re: Boterzuur in de Hengelsport

Als hengelaar wil ik er toch op wijzen dat boterzuur mogelijk vis aantrekt maar mogelijk ook dood, het verbrand mogelijk de ingewanden van een vis, op wedstrijdvijvers waar het gebruikt is mag men enkele dagen na een wedstrijd dode vissen afhalen die uiterlijk zeer gezond schijnen te zijn, decennia geleden is er door sommige hengelaars ook met zwavelzuur geexperimenteerd, dit zou namelijk ook de vis aantrekken maar is dodelijk voor de vissen. Of boterzuur nu giftig is of niet laat ik in het midden, alleen al het vermoeden dat het vis doodt stemt tot nadenken over het gebruik ervan.

Vitamo, heb ik mij ooit laten vertellen, wordt ergens in Amsterdam gefabriceerd en is een gistingsprodukt van allerlei afval (dierlijk en plantaardig), het produkt schijnt soms maar niet altijd te werken, bijna iedere wedstrijdhengelaar heeft wel een flesje in zijn viskoffer. De samenstelling van het afval wordt geheim gehouden, wat had u gedacht.

Mvg.

toerist

Berichten: 2.035

Re: Boterzuur in de Hengelsport

Als hengelaar, geinteresseerd in boterzuur, vindt je waarschijnlijk deze topic wel interessant!

Berichten: 18

Re: Boterzuur in de Hengelsport

Laat ons nou eens aantonen dat boterzuur de vis dood maakt.

Laat de vis beslissen. Hoezo verbranden? Als het boterzuur het water raakt kont er direkt een verdunning met duizenden procenten.

Ik drink ook geen alcohol met een percentage van 80%

Daar zit hem de kneep. Knalto in een ander topic deed de proef en de vis leeft ongetwijfeld nog, lang leve de voorzitter, lang leve de vis.

Berichten: 1

Re: Boterzuur in de Hengelsport

boterzuur is in vele hengelclubs verboden en terecht want dit product is dodelijk

voor vissen ik weet dat het werkt maar verzin eer je het product gebruikt

ik heb zelf gezien wat het product doet, zelf ben ik voorzitter van een vissersclub

en heb inlichtingen gevraagt bij onze bioloog en bij ons mag het zeker niet worden gebruikt tot het tegendeel is bewezen dat boterzuur niet giftig is voor de vis

zie eens op het internet wat men daar over schrijft ( dit product is schadelijk voor mens en dier)

groeten

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Boterzuur in de Hengelsport

Je bent wel een beetje hypocriet in mijn ogen, vissen zelf is voor de vissen ook best dodelijk :oops:

Berichten: 18

Re: Boterzuur in de Hengelsport

Deboorke stelt nog al wat en het lijkt meer emotie dan op wetenschappelijke feiten.

Opmerkelijk is dat zijn schrijven zonder hoofdletters is gedaan. Hoofd en bijzaken zijn dan ook moeilijk te scheiden. Met alle respect voor deze voorzitter voor zijn pleidooi om boterzuur niet te gebruiken.

Graag eens een naam van die bioloog; graag een wetenschappelijke onderbouwing dat BZ giftig is en schadelijk voor de vis.

D heeft gezien dat boterzuur meer vis brengt, vraagt aan een bioloog hoe dat kan en de bioloog zegt dat het giftig is, een slechte bioloog want nergens staat dat het giftig is.

Het werkt omdat de feromonen hun werking doen, de geslachtsdrift wordt opgewekt.

En als boterzuur echt nadelig zou zijn zou ook deze voorzitter melden dat er dode vis is gevonden als gevolg van boterzuur(onderzoek door een wetenschapper)

Nee, uw vis gaat dood door overbevissing, loodvergiftiging, verstoorde biotoop, onvoldoende beluchting, onbalans t.a.v. zuurgraad, overvoering of andere factoren.

Boterzuur dat op het aas wordt aangebracht brengt echt geen dode vis maar wel meer vis, en de visjes in het het aquarium van Knalto leven ook nog!

Berichten: 2.035

Re: Boterzuur in de Hengelsport

Ten eerste: boterzuur in concentraties waarin het, door het bestrijken van aas, in het water zit is ten enen male ongevaarlijk. Als je, zoals "deboorke" voorstelt, op het internet zoekt naar toxiciteits-waardes voor dieren (bijv. in de Hazardous Substances Data Bank), kom je uitsluitend hele hoge waardes (4-9 g/kg) tegen. Deze waardes zijn in water onmogelijk te bereiken.....

Ten tweede: hou het op dit forum graag bij chemische vragen! :oops:

Reageer