Springen naar inhoud

Buffer met pH van 5,1'

• Log in om te kunnen reageren

d_a_ve

d_a_ve

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 september 2005 - 20:09

Beste chemisie,

ik ben bezig met een opdracht voor school maar ik weet niet hoe je met buffers kan rekenen.

De vraag is namelijk ''ik wil een liter buffer maken met een pH van 5,1''

a) beschrijf drie manieren hoe ik dat kan doen door gebruik te maken van drie verschillende zwakke zuren (die je zelf moet kiezen). Geef de berekeningen die je methode ondersteunen.

b) bereken de pH verandering als je bij elke oplossing 3 mL 100 M natronloog voegt.

ALs iemand het antwoord weet op deze vragen ben ik hem zeer dankbaar want dan heeft hij mij tevens geholpen met het voorbereiden van mijn eindexamen alvast bedankt.

Jorim: Bedenk de volgende keer even een duidelijke titel. Titels als "opdracht" of "project" zijn zo nikszeggend.

Veranderd door Jorim, 03 september 2005 - 21:06

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 september 2005 - 21:02

Zijn jullie niet met een hoofdstuk over buffers bezig als je deze vraag krijgt.

Probeer eens iets. Welke zuren zou je kiezen, en waarom. Waarom andere zuren niet?

Hoe maak je een buffer? Ken je de formule voor de pH van een oplossing van een zwak zuur?

Welke concentratie zou je moeten gebruiken?

d_a_ve

d_a_ve

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 september 2005 - 21:13

Ik heb daar zo'n onduidelijk boek over dit is de eerste opdracht van de 10 en als deze word uitgelegt dan ken ik de rest ook wel [-X

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 september 2005 - 21:37

Toch heb ik liever dat je er eerst een gooi naar doet, dan leer je echt veel meer dan wanneer wij het voordoen.

Jurn

Jurn

• >250 berichten
  • 851 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 september 2005 - 22:48

Heb je Binas???

Dan zal ik een kleine tip geven de pKz waarde is ongeveer gelijk aan de PH van een buffer van dat zuur en zijn geconjugeerde base.

De rest moet je zelf zien op te lossen zoals rwwh zegt of als het echt niet lukt kom ik misschien morgen even helpen [-X
Jurn [WSF - Technicus]

It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln
Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures