Welk onderwerp voor mijn scriptie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 328

Welk onderwerp voor mijn scriptie

Ik moet in dit blok een scriptie schrijven voor een paar studiepunten. Die scriptie schrijven moet geen probleem zijn, het onderwerp verzinnen echter wel [-X . De scriptie moet tussen de 10 en 15 pagina's text bevatten en moet over iets chemische gaan, aangezien ik analytisch heb gekozen moet mijn scriptie dus over iets analytisch chemisch gaan. Ik zit in het 4e jaar van het HLO, dus het onderwerp mag ook niet te simpel zijn.

Dus mijn vraag aan jullie is: hebben jullie misschien leuke ideetjes voor mijn scriptie?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Welk onderwerp voor mijn scriptie

Waar liggen je eigen (chemische) interesses? Je profiel is zo leeg [-X

Daarvanuit moet toch iets leuks te doen zijn, lijkt mij...

Berichten: 328

Re: Welk onderwerp voor mijn scriptie

Ik had zelf gedacht aan iets electrochemisch (polarografie, electrodes, als detectie methode achter HPLC, enz). Maar dan heb ik nog geen onderwerp. [-X

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Welk onderwerp voor mijn scriptie

Over polarografische detectie bij chirale HPLC (= volgens mij relatief nieuw) kun je toch wel 15 pagina's volkrijgen.

Je zou ook een vergelijking kunnen maken tussen twee detectiemethoden.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Welk onderwerp voor mijn scriptie

Voltammetrie (dubbel m [-X ), druppelende of hangende kwikdruppel elektrode, pfffff, heeft mij op mijn afstudeerstage een hoop ellende gegeven.. ;)

Ik heb dus nog wel wat informatie daarover, interesse? ;)

Berichten: 1.153

Re: Welk onderwerp voor mijn scriptie

Jorim schreef:

Ik heb dus nog wel wat informatie daarover, interesse? [-X
moeten studenten het niet zelf maken???

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Welk onderwerp voor mijn scriptie

Informatie = boekjes, websites, etc mijn verslag krijgt ie niet, want dan krijg ik problemen met mijn stagebedrijf...

Dus hij mag het daarna helemaal zelf maken [-X

Berichten: 337

Re: Welk onderwerp voor mijn scriptie

heeft mij op mijn afstudeerstage een hoop ellende gegeven..


Dus jij dacht: dat is een mooi onderwerp! [-X

Berichten: 311

Re: Welk onderwerp voor mijn scriptie

DNA wordt toch ook geanalyseerd met behulp van electrochemie?? Impedantie spectroscopie is misschien ook een idee, maar vergt wel wat wiskunde (maar afleiden van formules kan heel wat paginas opleveren).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Welk onderwerp voor mijn scriptie

Een optimalisatie van een HPLC, GC of ICP?

Een beetje chemometrie erbij [-X

MvG Ron

Berichten: 2.399

Re: Welk onderwerp voor mijn scriptie

Monstervoorbereidings technieken

Ik denk dan aan technieken als

SPE

SPME

SPDE

Matrix dispersion

Intube SPME

Stirbar

Interessant leuk onderwerp waar veel over te vinden is en bovendien ontzettend leerzaam is en van pas kan komen bij method development. Monster voorbereiding is DE belangrijkste stap van een analyse. De grootste fout in de methode zit meestal in de monstervoorbereiding. De meeste tijd van een analyse zit ook in de monstervoorbereiding 80-90% van de tijd wordt geschat.

Ok kun je de methoden toetsen op mate van automatiseerbaarheid etc, ook een zeer hot topic op het moment

succes

Reageer