Dampspanning 2,4`-DDT

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 38

Dampspanning 2,4`-DDT

Voor een opdracht moet ik de dampspanning van 2,4`-DDT weten bij 20oC. Ik heb al een waarde gevonden, maar ik ben bang dat deze niet klopt. Weet iemand de dampspanning? Dan kan ik dit controleren met mijn gevonden waarde. Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Dampspanning 2,4`-DDT

Ik heb in mijn boeken hier geen waarde van gevonden, maar op basis waarvan wantrouw je de door jou gevonden waarde? Is de bron niet betrouwbaar of ligt de waarde buiten je verwachtingspatroon?

Berichten: 38

Re: Dampspanning 2,4`-DDT

Omdat het niet voldoet aan mijn resultaten en omdat ik de gevonden waarde slechts op 1 site terug vind.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Dampspanning 2,4`-DDT

Bedoel je de waarde 0.025 mPa @ 25 °C?

Berichten: 38

Re: Dampspanning 2,4`-DDT

Nee, maar wat is je Ref.?

Berichten: 311

Re: Dampspanning 2,4`-DDT

DDT is vast bij 20 graden celsius en smelt bij 108.5. Ik heb geen idee wat 2,4 DDT is (volgens mij bedoel je gewoon DDT) en zal dus geen dampspanning hebben bij 20 graden celsius want het is vast.

Is het een variant van DDT, dan zal er waarschijnlijk nog geen dampspanning zijn, want het zal dan nog steeds een groot molecuul zijn, dat zich van een temperatuurtje van 20 graden celsius niks aantrekt, laat staan een damp of gas wordt.

Berichten: 38

Re: Dampspanning 2,4`-DDT

2,4`-DDT heef wel degelijk een dampspanning, daar hoef ik de ins en outs niet van te weten. Ik zou alleen graag willen weten of iemand ergens die dampspanning kan vinden. De waardes die nu worden gegeven, zijn de dampspanningen van 4,4`-DDT. Ik moet echt die van 2,4`-DDT weten.

Berichten: 311

Re: Dampspanning 2,4`-DDT

You've lost me.

Wat is de structuur van dit molecuul dan?

Berichten: 704

Re: Dampspanning 2,4`-DDT

en als je de waarde niet kunt vinden, dan kun je altijd de dampdruk uitrekenen met de wet van Raoult.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Dampspanning 2,4`-DDT

DDT is vast bij 20 graden celsius en smelt bij 108.5. Ik heb geen idee wat 2,4 DDT is (volgens mij bedoel je gewoon DDT) en zal dus geen dampspanning hebben bij 20 graden celsius want het is vast.

Is het een variant van DDT, dan zal er waarschijnlijk nog geen dampspanning zijn, want het zal dan nog steeds een groot molecuul zijn, dat zich van een temperatuurtje van 20 graden celsius niks aantrekt, laat staan een damp of gas wordt.
Ook vaste stoffen hebben natuurlijk een dampspanning. Denk bijv. eens aan sublimatie als zuiveringsmethode.

2,4'-DDT is één van de isomeren van DDT. Naast 85% van de meest voorkomende 4,4'-DDT bevatte het (vroegere) pesticide ook de 2,4'en 2,2' isomeer. Het gaat hierbij om het chloorsubstitutiepatroon aan beide fenylringen van DDT.
Nee, maar wat is je Ref.?
Mijn ref is na wat beter zoeken:

Analytical Chemistry, 1984, 56, 2490

De waardes voor 2,4'-DDT bij 25 graden zijn volgens dit artikel (afhankelijk van de capillaire kolom die gebruikt werd):

BP-1: -logP (torr) = 4,917

Apolane-87: -logP (torr) = 5.016

Zij geven nog een literatuurwaarde van 5.002 (uit J. Agric. Food Chem. 1966, 14, 123-126).

Moet je zelf nog maar even de -log waardes omrekenen naar gewone druk (in torr) en vervolgens naar de druk in mbar. Succes!

PS. als je er behoefte aan hebt kan ik je het artikel ook nog wel mailen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Dampspanning 2,4`-DDT

Als ik het uitreken kom ik niet op de eerder gegeven waarde van 0.025 mPa uit, maar op 1,32 mPa. Ik vertrouw de waardes uit bovengenoemde publicaties meer. (of ik maak een kapitale rekenfout....)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Dampspanning 2,4`-DDT

10-5.016 torr / (760 torr/bar) * 101325 pascal/bar = 0.001285 Pa

10-4.917 torr / (760 torr/bar) * 101325 pascal/bar = 0.001614 Pa

10-5.002 torr / (760 torr/bar) * 101325 pascal/bar = 0.001327 Pa

Als jij die kapitale fout maakt dan ik ook.

Berichten: 38

Re: Dampspanning 2,4`-DDT

Rekenmodelletje: 1 Torr = 133,3 Pa. Dat is handig denk ik he?

Verder: De leverancier van de stof heeft aangegeven dat de dampspanning bij 20 gC 1,1E-7 Torr is. Als ik mijn experimenten uitvoer, waar ik verder niet op in kan gaan, ligt de gegeven waarde buiten de lijn der verwachting. Een waarde bij 25 gC heb ik niets aan, tenzij het met een bepaalde formule terug te rekenen valt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Dampspanning 2,4`-DDT

Het lijkt me sterk dat de dampspanning over een verschil van 5 °C een factor 100 scheelt. Het kan nooit zoveel schelen:

1.1 x 10-7 torr bij 20 °C en

99.54 x 10-7 torr bij 25 °C

Misschien ligt de oorzaak in het verschil in de methode waarmee de dampspanning is bepaald. Bij je leverancier kun je navragen hoe deze dampspanning is bepaald of misschien gebruiken zij ook gewoon een of andere literatuurwaarde. Wanneer de methodologieën fundamenteel verschillen kun je dit verschil wel verklaren.

In de publicatie die ik aanhaalde deden ze de bepaling met capillaire gaschromatografie. Aan de hand van retentievolume bij verschillende temperaturen, gevolgt door extrapolatie naar 25 graden werd de dampspanning bepaald. Aan de hand van de info in de publicatie zou je deze extrapolatie ook naar 20 graden kunnen uitvoeren.

Ik mail de pdf wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Dampspanning 2,4`-DDT

MartinoPositivo schreef: Rekenmodelletje: 1 Torr = 133,3 Pa. Dat is handig denk ik he?
Yep 133.32239, maar dat soort getallen leer ik niet uit mijn hoofd. Voor drukken ken ik conversies naar atm en/of Pascal, zoals 101325 / 760.

Reageer