Kolomchromatografie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Kolomchromatografie

Wij willen met behulp van kolomchromatografie de bestanddelen in pijnstillers scheiden (aspirine, paracetamol, ibuprofen, naproxen, cafeine).

Kan dit met kolomchromatografie of kunnen we beter een andere scheidingsmethode gebruiken, zoals HPLC of gaschromatografie?

Als dit mogelijk is met kolomchromatografie zitten we ook nog met het probleem dat we niet weten welke absorbens en welk elutiemiddel hier het beste voor is..

Na het scheiden van de bestanddelen willen we de concentratie bepalen met een fotospectrometer.

alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Kolomchromatografie

Wanneer je voor standaard kolomgromatografie kiest dan is dit meestal bedoeld voor preparatieve doeleinden. Dat wil zeggen dat je de componenten na scheiding weer isoleert.

Wanneer het enkel gaat om het bepalen van de hoeveelheden dan is HPLC of GC geschikter.

Berichten: 2.399

Re: Kolomchromatografie

Gaschromatografie kan je vergeten, kijk maar eens naar de kookpunten van deze soffen.

Kolom chromatografie is zoals drquico al zegt een sample preparation techniek. Ik denk dat kolom chromatografie alleen werkt als je 1 component of een zelfde groep componenten uit een bepaalde matrix wilt halen. Je kiest je kolom zo dat alleen/in iedergeval je analiet tegen gehouden wordt. Dan komt voor jullie het lastige gedeelte. Je zult de stoffen gescheiden van de kolom willen halen, omdat de chromofoor (licht absorberend gedeelte) vaak het zelfde is. Dus op golflengte kun je ze niet scheiden met behulp van de fotometer.

(in mijn verhaal ga ik uit van een mengsel dat alle componenten bevat)

Het 1 voor 1 van de kolom spoelen is practisch onmogelijk in mijn ogen, kijk maar eens naar de pKa waarden van de stoffen. Verder zul je ook nog devolumes van de verschillende eluensen die je dan gebruikt moeten optimaliseren etc.

Nee, ik denk dat HPLC de enige en juiste methode is. Als je een methode gaat ontwikkelen teken dan de structuurformules van de stoffen en kijk waar ze in verschillen zoek tevens de pKa waarden op, kies dan je kolom en ga spelen met eluens sterkte en misschien zelfs wel een pH gradient.

Reageer