[scheikunde] Vraagje Reactie vergelijkingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

[scheikunde] Vraagje Reactie vergelijkingen

4de Klas Scheikunde..

We hebben in de derde klas geleerd dat als je water electroliseerd:

Water --> Waterstof + zuurstof

Met als reactie schema H,o --> H + O

We hebben nu geleerd ( naja ik wist het al xD) dat het

H2O ---> H2 + O2 is

Want zuurstof en Waterstof (en ook chloor, fluor brooom stikstof en jood) Komen altijd voor met 2 atomen...

Water is H2O en geen H2O2 dus haal je er een extra Waterstof molecuul bij... (dus 2 waterstof Atomen)

Dus wordt het:

2H2 (2 waterstof moleculen, dus 4 waterstof atomen) + O2 ( 1 zuurstof molecuul, dus 2 zuurstof atomen) ---> 2H2O ( 2 water moleculen)

Dit is allemaal duidelijk...

We kregen opgaven waarbij we zelf de getallen moesten invullen.. Zoals:

P + O2 --> P2O5

1 Fosfor Atoom + 2 Zuurstom atomen ---> 2 Fosfor atomen,5 zuurstof atomen

Wordt dus:

2P ( 2 fosfor atomen) + 5O2 (5 zuurstof moleculen Dus 10 Zuurstof Atomen) --> 2 P2O5

Ik hoop dat jullie het nog snappen

Nu mijn probleem de laatste opgave:

C + CO --> CO2

1 koolstof atoom + 1 Koolstofmonoxide Molecuul ( 1 koolstof atoom en 1 Zuurstof atoom) --> Moeten een Koolstof Dioxide molecuul vormen ( 1 koolstof atoom en 2 Zuurstof atoom...

Ik kom hier niet uit... Wat ik ook vermeer, ik blijf altijd te veel koolstof atomen over houden... Help..

Volgens mijn leraar moet het lukken..

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Vraagje Reactie vergelijkingen

Allereerst: kijk nog een keertje in de help hoe je sub- en superscript moet gebruiken. Ik heb het alvast in je post hierboven aangepast.
Ik kom hier niet uit... Wat ik ook vermeer, ik blijf altijd te veel koolstof atomen over houden... Help..
Dat heb je goed gezien, op deze manier kan je die reactievergelijking nooit kloppend krijgen, tenzij...
  1. Je aan het begin van de reactie nog wat mag toevoegen (raad eens wat? iets met O bijvoorbeeld?)
  2. Er wordt niet alleen maar CO2 gevormd, maar er wordt juist C (roet) gevormd. Lukt het je dan om een passende vergelijking te maken?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Vraagje Reactie vergelijkingen

Beryllium schreef:Allereerst: kijk nog een keertje in de help hoe je sub- en superscript moet gebruiken. Ik heb het alvast in je post hierboven aangepast.
Ik kom hier niet uit... Wat ik ook vermeer, ik blijf altijd te veel koolstof atomen over houden... Help..
Dat heb je goed gezien, op deze manier kan je die reactievergelijking nooit kloppend krijgen, tenzij...
  1. Je aan het begin van de reactie nog wat mag toevoegen (raad eens wat? iets met O bijvoorbeeld?)
  2. Er wordt niet alleen maar CO2 gevormd, maar er wordt juist C (roet) gevormd. Lukt het je dan om een passende vergelijking te maken?
Sorry ik zal er de volgende keer op letten..

@ 1, nee ik mag niets toevoegen..

@ 2, Roet is gewoon C? één koolstof atoom?

hmmm

C + CO --> Co2

C + 2CO --> Co2 + 2C

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Vraagje Reactie vergelijkingen

Kawaii schreef: P + O2 --> P2O5

1 Fosfor Atoom + 2 Zuurstom atomen ---> 2 Fosfor atomen,5 zuurstof atomen

Wordt dus:

2P ( 2 fosfor atomen) + 5O2 (5 zuurstof moleculen Dus 10 Zuurstof Atomen) --> 2 P2O5
Deze klopt toch niet helemaal. In 2 P2O5heb je toch 4 fosfor-atomen?

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Vraagje Reactie vergelijkingen

Wat voor leraar is dat? P2O5? Zo langzamerhand weet iedereen met een beetje chemie achtergrond nu toch onderhand wel dat het gaat om moleculen P4O10? We schrijven toch ook geen HO i.p.v. H2O2 voor waterstofperoxide of C2H5 i.p.v. C4H10 voor butaan?

Berichten: 170

Re: [scheikunde] Vraagje Reactie vergelijkingen

Wat voor leraar is dat? P2O5? Zo langzamerhand weet iedereen met een beetje chemie achtergrond nu toch onderhand wel dat het gaat om moleculen P4O10? We schrijven toch ook geen HO i.p.v. H2O2 voor waterstofperoxide of C2H5 i.p.v. C4H10 voor butaan?
Ik moet zeggen ik heb ook al wat chem achtergrond en toch gebruik ik nog steeds in redox vgl P2O5 [-X

ik heb het dan ook effe opgezocht en ziehier : http://hubcap.clemson.edu/~blpprt/bobweb/BOBWEB24.HTM

en als we over C2H5 spreken , is dit voor mij een ethyl en heeft dit niets te maken met butaan.

en als we spreken over OH of HO is dit voor mij een alcohol groep en geen peroxide of ben ik totaal verkeerd? ;)

Grts

El Blanco

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Vraagje Reactie vergelijkingen

Wat voor leraar is dat? P2O5? Zo langzamerhand weet iedereen met een beetje chemie achtergrond nu toch onderhand wel dat het gaat om moleculen P4O10? We schrijven toch ook geen HO i.p.v. H2O2 voor waterstofperoxide of C2H5 i.p.v. C4H10 voor butaan?
Ik moet zeggen, ik was me niet van deze fout bewust.

Maar, aangezien de leerlingen nu duidelijk met stoichiometrie bezig zijn, wat toch een belangrijk basisconcept is in de chemie, kan het natuurlijk zijn dat de docent niet de aandacht wil afleiden door dit soort fouten te verbeteren.

Ik stel voor dat we verder gaan met de vraag van de topicstarter, eventueel over dit intermezzo maar een apart topic openen...
hmmm

C + CO --> Co2

C + 2CO --> Co2 + 2C
Ik weet eerlijk niet of deze reactie kan optreden, maar het lijkt mij binnen de eisen die de vraag stelt, de enige juiste oplossing.

Er is wel een "maar": aan beide kanten van de pijl staat nu C. Normaal gesproken wordt de reactie zo geschreven, dat dat niet het geval is. Dan zou het dus eigenlijk worden:

2CO --> CO2 + C
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Vraagje Reactie vergelijkingen

***** leraar

ik zeg nog tegen em in de les: Meneer weet u zeker dat dat 2tje goed staat??? --> Zegtie Ja, heb toch eens vertrouwen in me...

Deze les: Oeps ik heb een foutje gemaakt...

het moest C + Co2 --> Co zijn

Stomme leraar... dit gaan een hele hoop explosieve proefjes worden om het goed te maken >_<

@ DrQuico.. dat klopt.. overtyp foutje....

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: [scheikunde] Vraagje Reactie vergelijkingen

Je moet iets precieser met de hoofdletters omgaan want Co is cobalt en CO is koolstof-oxide. En dat is totaal niet hetzelfde [-X
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Vraagje Reactie vergelijkingen

Jep ik heb nog veel te leren.. je heb gelijk

Reageer