Springen naar inhoud

Mangaan (IV) in HCl

• Log in om te kunnen reageren

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 september 2005 - 21:51

Als je heel weinig KMnO4 of MnO2 toevoegt aan geconcentreerd HCl (30% of meer), dan krijg je een bruingroene en heldere oplossing. Met KMnO4 krijg je tevens Cl2 gas (geur!). Met MnO2 krijg je hoegenaamd geen Cl2 gas, tenzij je verwarmt.

Ik had begrepen dat HCl het mangaan zou reduceren tot Mn2+, maar dat is (vrijwel) kleurloos, in zeer geconcentreerde oplossing heel licht roze. De kleur, die ik krijg is echter zeer intens, een verdunning van 1:10000 o.i.d. is nog steeds behoorlijk donker groen/bruin. Ook omdat met MnO2 geen chloor ontstaat zonder verwarmen denk ik dat het hier om een mangaan (IV) verbinding gaat.

Is hier sprake van een mangaan (IV) complex of misschien zelfs wel MnCl4? Als ik de vloeistof verdun of minder zuur maak, dan krijg ik donkerbruine vlokken van MnO2. Blijkbaar hydrolyseert de bruingroene stof bij hoger wordende pH.

Hieronder volgt een plaatje van de bruin/groenige oplossing.

Geplaatste afbeelding

Dit krijg je als het minder zuur wordt gemaakt:

Geplaatste afbeelding

Is er iemand die enig idee heeft wat die donkere bruingroene stof in oplossing zou kunnen zijn? Deze stof is alleen stabiel in sterk geconcentreerd HCl.

Als ik aan de donkere bruingroene oplossing een snufje natrium sulfiet toevoeg, dan verdwijnt het onmiddelijk en de oplossing wordt dan kleurloos door verdere reductie tot Mn2+.

Veranderd door woelen, 07 september 2005 - 21:52

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 september 2005 - 22:20

Van MnX42- ionen is bekend dat ze geel-groen gekleurd zijn. Hierbij zijn de Mn2+ ionen tetraedrisch omringt met halide (chloor) ionen.

Hiernaast kunnen verontreinigingen van andere metaalionen ook sterke kleuren geven, en er zijn nogal wat verschillende kwaliteiten MnO2 verkrijgbaar (die uit batterijen is bijv. erg slecht).

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 september 2005 - 23:11

Ik denk niet dat het hier gaat om slechte kwaliteit MnO2 of KMnO4. Ik gebruik reagent grade HCl (37%) en zgn. lab grade kwaliteit KMnO4. De MnO2 is inderdaad van mindere kwaliteit (van een keramiekzaak), maar daar heb ik toch wel het zelfde resultaat mee.

Je gaf aan dat het om MnCl42- zou kunnen gaan, maar hoe verklaar je dan dat toevoegen van een snufje Na2SO3 leidt tot verdwijnen van de kleur? Als het mangaan al in de +2 oxidatie toestand zou zijn, dan zou een beetje sulfiet geen invloed meer mogen hebben in zo'n sterk geconcentreerde HCl-oplossing. Toevoegen van een beetje sulfiet maakt de oplossing echter kleurloos.

Ik heb ook nog een controle experiment gedaan. Hiervoor heb ik geconcentreerd HCl genomen en daarin reagent grade MnSO4.H2O opgelost. Deze stof lost snel en volledig op in geconcentreerd HCl. De oplossing wordt geheel kleurloos. Dus Mn2+ vormt hier geen geel/bruin complex.

Zou het niet om MnCl62- kunnen gaan als complex, met mangaan in de +4 oxidatie toestand?

Veranderd door woelen, 08 september 2005 - 07:15

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures