tarwe - alcohol

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.746

tarwe - alcohol

als je een hoeveelheid ongebroken tarwe laat gisten en dergelijke, dan krijg je eerst sacchariden en enkele daarvan gisten tot ethanol, mijn vraag nu:

-hoeveel suiker komt er uiteindelijk vrij nadat de enzymen hun werk gedaan hebben?en hoeveel zetmeel blijft er over

-worden al die suikers dan omgezet tot ethanol, of blijft een bepaald deel gewoon suiker

-hoeveel water moet er toevoegd worden?

mvg kerCkhof

Berichten: 1.153

Re: tarwe - alcohol

de hoeveelheid suiker die wordt gevormd weet ik niet, maar als we er even vanuit gaan dat het veel is dan is het antwoord op je tweede vraag als volgt:

De vergisting gaat maar tot een maximum % ethanol. Daarboven leeft gist niet meer. Dus niet al het suiker zal niet worden omgevormd.

Berichten: 2.746

Re: tarwe - alcohol

daar had ik ook al aan gedacht

maar ik heb nog nooit een bier gezien waarin het alcholpercentage 12 is, dus waarschijnlijk stopt het gisten niet door de overige alcohol maar door een tekort aan suiker, en mijn vraag: hoeveel is dat?

en een tweede argument: bier is toch niet zoet?

Berichten: 14

Re: tarwe - alcohol

bier niet zoet?

Ooit al eens de fruitbierenassortiment van de brouwerij lindemans geproefd? Giet binnen als limonade.

Hangt af van de restsuikers na brouwen. (bepaald bij levering door een kleinschalige proefbrouw in het labo)

Dus niet alle suikers worden omgezet naar alchol. Eenmaal een bepaald et-OH % bereikt stopt de fermentatie door de gist. Ze worden vergiftigd door hun eigen uitwerpselen.

Anderzijds kan niet algemeen gezegd worden hoeveel suikers er vrijkomt uit tarwe of verwerkt kan worden door gist. Hangt af van de soort tarwe en de gistsoort. Ik heb tarwe gezien waar men veel van verwachte maar het resultaat omgekeerd was.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: tarwe - alcohol

Cort schreef: bier niet zoet?

Ooit al eens de fruitbierenassortiment van de brouwerij lindemans geproefd? Giet binnen als limonade.

Hangt af van de restsuikers na brouwen. (bepaald bij levering door een kleinschalige proefbrouw in het labo)

Dus niet alle suikers worden omgezet naar alchol. Eenmaal een bepaald et-OH % bereikt stopt de fermentatie door de gist. Ze worden vergiftigd door hun eigen uitwerpselen.

Anderzijds kan niet algemeen gezegd worden hoeveel suikers er vrijkomt uit tarwe of verwerkt kan worden door gist. Hangt af van de soort tarwe en de gistsoort. Ik heb tarwe gezien waar men veel van verwachte maar het resultaat omgekeerd was.
Damn you two, nu heb ik ineens zin in bier [-X

Berichten: 83

Re: tarwe - alcohol

Bier met 12% alcohol zou wel bestaan, maar dan heet het wijn. Er zijn tegenwoordig gistsoorten die tot 18% alcohol overleven.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: tarwe - alcohol

Bier met 12% alcohol zou wel bestaan, maar dan heet het wijn. Er zijn tegenwoordig gistsoorten die tot 18% alcohol overleven.
HUH!?

Dus als je aan port alcohol toevoegt tot 40% heb je wodka???

Bier met 12% alcohol heet nog steeds bier, en bestaat wel degelijk!
Wie tegen een stootje kan, moet ook een Sint-Sixtus proberen. Dit bier bevat 6', 8' of 12' alcohol. Zorg er voor dat u geen sterretjes ziet...
http://www.reisomdewereld.nl/noordmiddeneuropa/westhoek.html

Een overzichtje: http://www.dma.be/p/bier/1_4.htm

Proost!!
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer