Project Melk

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 50

Project Melk

Ik ben op school bezig met een project...wij willen een aantal bepalingen doen van melk, zoals eiwitgehalte, vetgehalte, Ca gehalte maar ik kan nergens de voorschriften van vinden.... wie weet waar ik deze kan vinden ?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Project Melk

Vet in melk hier op het forum en calcium in melk in de pdfjes van ArieD (deze). En misschien is het handig om dit topic eens te bekijken, want dat je niks kan vinden is hoogstwaarschijnlijk omdat je niet goed zoekt [-X

Zoeken op "(determination OR analysis) of calcium in milk" en op "(determination OR analysis) of protein in milk" levert heel wat leeswerk op!

Berichten: 50

Re: Project Melk

ja thnx ik had zelf wel wat gevonden maar alleen nog nix over eiwit bepaling...

Berichten: 74

Re: Project Melk

ja thnx ik had zelf wel wat gevonden maar alleen nog nix over eiwit bepaling...
Bepalen welke eiwitten erin kun je dat niet doen met elektroforese of zo, die waarden zijn toch allemaal terug te vinden vermoed ik.

Als je dat weet kun je als volgt te werk gaan:

Volgende eiwitten zitten in (koe)melk:

globulinen: -caseïnes (alfa, beta, gamma en kappa) 25g/L

-immunoglobulinen 1g/L

albuminen: -beta-lactoglobulinen 3g/L

-alfa-lactalbumine 0,7g/L

-serumalbumine 1g/L

Caseine kun je afzonderen omdat het door aanzuren zal het neerslaan (bij isoelectrisch punt (pH4,6)), best nog eens centrifugeren dan.

De rest kun je neerslaan door er (NH4)2SO4 bij te kappen.

Zouten kun je eruit halen door een gelchromatografie.

Door te spelen met de verschillende oplosbaarheid van de eiwitten bij bepaalde zoutconentraties kun je ze allemaal apart afzonderen.

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 50

Re: Project Melk

kan het ook spectrometrisch ? want volgens mij heb ik een keer eiwit gehalte spectrometrisch bepaald maar weet niet meer...

Berichten: 74

Re: Project Melk

kan het ook spectrometrisch ? want volgens mij heb ik een keer eiwit gehalte spectrometrisch bepaald maar weet niet meer...
Kan wel waarschijnlijk, misschien is de biureetmethode (moet je eens opzoeken hoe het exact is) een mogelijkheid?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Project Melk

Je kunt met behulp van een spectrometrische bepaling het totale eiwit gehalte bepalen. Dit doen je door het mengel ze meten bij 280 en een vermenigvuldiging factor toe te passen. Wel ff denken aan de matrix-effecten van de resten.

Tevens kun je specifieke eiwitten isoleren en bepalen met behulp van SDS-PAGE en FPLC.

kijk ook nog maar is ff op mijn site. zie hier

Bij de bio medische experimenten moet je kijken.

MvG Ron

Berichten: 50

Re: Project Melk

ThnQ [-X

Berichten: 12

Re: Project Melk

melkeiwitten en melkvetten kunnen worden meestal bepaald worden via NIR spectrofotometrie.

Andere methoden zijn :

Eiwit kan ook onrechtstreeks bepaald worden via kjeldahl stikstofanalyse.De gevonden hoeveelheid stikstof wordt vermenigvuldigd met 6,25. via deze methode wordt stikstof die niet van eiwitten afkomstig zijn ook meebepaald (ureum)

De snelle methode om vetbepalingen te doen is via Gerber.

Aan een bepaalde hoeveelheid melk wordt zwavelzuur toegevoegd en iso-amylalcohol. De hoeveelheid vet kan rechtstreeks afgelezen worden in de speciale butyrometer. of via decantatie.

Een meer uitgebreide methode is de vetextractie met petroleumether, diethylether en een beetje ammoniak voor het breken van de membranen.

Reageer