Pleisterspray

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Pleisterspray

Hallo,

weet iemand wat de chemische samenstelling is van een pleisterpray, wat de actieve stoffen zijn en hoe de spray te analyseren is qua samenstelling?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Pleisterspray

Er zit in ieder geval aceton in. Door de snelle verdamping van dit oplosmiddel krijg je snel een niet plakkerig laagje.

Waarschijnlijk bestaat de rest uit polymeerketens en eventuele hulpstoffen.

Met NMR kun je eventueel het type polymeer bepalen. Met GPC vervolgens de ketenlengte.

Berichten: 5

Re: Pleisterspray

Bedankt voor de informatie tot zover. Kun u misschien wat meer uitleg geven over NMR en GPC (waar kan ik dat doen en hoelang duurt dat)?

War ik mij verder afvraag is hoe polymeerketens kunnen zitten in een spray en natuurlijk wat de hulpstuoffen zijn.

Weet u misschien sites die die informatie kunnen hebben?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Pleisterspray

Heb je geprobeerd om de leverancier te bellen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Pleisterspray

Henry schreef: Bedankt voor de informatie tot zover. Kun u misschien wat meer uitleg geven over NMR en GPC (waar kan ik dat doen en hoelang duurt dat)?

War ik mij verder afvraag is hoe polymeerketens kunnen zitten in een spray en natuurlijk wat de hulpstuoffen zijn.

Weet u misschien sites die die informatie kunnen hebben?
Met NMR kun je zogenaamde 'struktuurelementen' herkennen. In het geval van een polymeer kun je er dus achter komen wat voor type polymeer het is. Bijvoorbeeld een polyester, polyamide, polyether etc.

Met GPC kun je de grootte van de polymeerketens bepalen. Dit kan door ze in oplossing door een zeer poreus materiaal (gel) te leiden. De kleinere moleculen doen hier langer over dan de grotere (die blijven beter 'hangen' in alle hoeken en gaten van het poreuze materiaal).

De apparatuur om deze metingen te doen zijn niet goedkoop. Misschien lukt het om het op een universiteit of HLO te laten doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Pleisterspray

Ik heb bij freepatentsonline gezocht naar de pleisterspray en het volgende patent gevonden:

US4921691 patent

Polyvinylpyrrolidon is in ieder geval het polymeer, en de spray bevat ook nog een anti-microbiologisch middel (quarternaire carbosilaan ammoniumzouten met een reactieve groep om aan het polymeer te binden).

Je kunt het nalezen onder het kopje: 'summary of invention'. Hierin staat de 'preferred composition' die waarschijnlijk (vrij goed) overeenkomt met de samenstelling in de spuitbusjes. Het oplosmiddel is in ieder geval aceton geworden.

Als je het patent niet helemaal begrijpt kan ik je er nog wel mee helpen.

Berichten: 5

Re: Pleisterspray

Hallo, ik heb bij de Universiteit Twente een NMR-analyse gemaakt. Hierop is duidelijk te zien dat het oplosmiddel ethylacetaat is en geen aceton. Ook het polymeer is duidelijk te zien. Ik weet echter nog niet welk polymeer het is en of ook de quartenaire ammoniunzouten te zien zijn.

Zou iemand naar de NMR willen kijken (ik kan hem wel even mailen) en kunnen zeggen welke stoffen zichtbaar zijn?

Henry

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Pleisterspray

Ik wil er wel naar kijken. Mail het spectrum maar
Het oplosmiddel is in ieder geval aceton geworden.
dus toch niet ....

Reageer