DNA

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 184

DNA

LS.

Een DNA molecuul bestaat uit 2 strengen die (in tegengestelde richting) om elkaar heen draaien, zodat er een rechtsdraaiende dubbele helix ontstaat.

Nu is mijn vraag: deze helix kan ook linksdraaien zijn. Wat voor invloed heeft dat op de eigenschappen van het DNA molecuul, wat voor eigenschappen veranderen er dan.

(kortom: wat is het verschil tussen links en rechtsdraaiende DNA moleculen)

Vriendelijke groet,

Frans

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: DNA

McSnarf schreef: Een DNA molecuul bestaat uit 2 strengen die (in tegengestelde richting) om elkaar heen draaien, zodat er een rechtsdraaiende dubbele helix ontstaat.
Nope, om een rechtsdraaiende helix te maken draaien allebei de strengen rechtsom. Probeer maar eens met twee stukjes koperdraad waarvan 1 een linkse en 1 een rechtse draai heeft een combinatie te maken. En plantjes die om elkaar heen draaien draaien ook altijd dezelfde kant op.

Een linksdraaiende helix heeft dus twee strengen nodig die allebei andersom draaien. Daarvoor is een heel grote conformatieverandering nodig.

Ik heb wel eens gehoord dat dit onder zekere condities kan gebeuren. Toen ik dat voor het eerst hoorde dacht men dat het iets te maken kon hebben met het aflezen van de volgorde: in de linkse helix zijn de basen meer aan het oppervlak.

Berichten: 704

Re: DNA

het zorgt voor een verschil in de major en de minor groove van het DNA molecuul. Zoek daar eens op. Ook kun je zoeken op Z-DNA.

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: DNA

Z dna ken ik, en ook die grooves ken ik. Het grote verschil tussen deze twee kwam ter sprake tijdens het biochemie college: de clou onthield de docent ons echter nog...

Met tegengesteld bedoelde ik eerder het 3'5' vs 5'3' richting..

Nog meer ideeen?

Groetjes,

Frans

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: DNA

Vanwege de chiraliteit van de D-deoxyribose eenheden in DNA krijg je enkel de rechtsdraaiende helix gevormd. Voor de linksdraaiende helix zul je DNA met de andere stereoisomeer van deoxyribose (L-Deoxyribose) moeten maken. In de natuur komt enkel de D-vorm voor.

De fysische eigenschappen zullen voor beide helixen gelijk zijn, maar hoogstwaarschijnlijk zal de linksdraaiende helix geen enkele biochemische activiteit vertonen in normale organismen. Immers natuurlijke enzymen zijn ook chiraal (enkel linksdraaiend ditmaal) waardoor bij een niet-natuurlijke linksdraaiende DNA helix de boel niet meer past (sleutel-slot principe).

De vraag waardoor/waarom alle aminozuren linksdraaiend zijn en deoxyribose rechtsdraaiend is ligt in de origine van het ontstaan van het leven op aarde. Over dit onderwerp is in de wetenschappelijke wereld (en daarbuiten) nog geen concensus ontstaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: DNA

Natuurlijk is de chiraliteit van de suikers en de basen uiteindelijk verantwoordelijk voor de voorkeursrichting van de spiraal. Maar, DrQuico, dat neemt niet weg dat zelfs rechtsdraaiend ribose door omstandigheden (hoge zoutconcentratie) ertoe kan worden bewogen een linkshandige helix te vormen....

Berichten: 337

Re: DNA

Maar, DrQuico, dat neemt niet weg dat zelfs rechtsdraaiend ribose door omstandigheden (hoge zoutconcentratie) ertoe kan worden bewogen een linkshandige helix te vormen...


Dit is toch helemaal niet relevant? [-X

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: DNA

Maar, DrQuico, dat neemt niet weg dat zelfs rechtsdraaiend ribose door omstandigheden (hoge zoutconcentratie) ertoe kan worden bewogen een linkshandige helix te vormen...


Dit is toch helemaal niet relevant? [-X
Interessante kijk, maar volgens mijn lezing was dat toch echt de vraag.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: DNA

Natuurlijk is de chiraliteit van de suikers en de basen uiteindelijk verantwoordelijk voor de voorkeursrichting van de spiraal. Maar, DrQuico, dat neemt niet weg dat zelfs rechtsdraaiend ribose door omstandigheden (hoge zoutconcentratie) ertoe kan worden bewogen een linkshandige helix te vormen....
Is dat zo? Dat wist ik niet. [-X

Berichten: 337

Re: DNA

maar volgens mijn lezing was dat toch echt de vraag


Ahum... je hebt helemaal gelijk... Afbeelding

Ik misinterpreteerde de vraag [-X

Reageer