Je eigen stereoisomeer

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Je eigen stereoisomeer

Naar aanleiding van de vraag over de rechts- en linksdraaiende DNA strengen bedacht ik dat het theoretisch mogelijk moet zijn om van een organisme een stereoisomeer te maken.

Een dergelijk organisme is bijvoorbeeld voor de essentiële aminozuren natuurlijk afhankelijk van toediening van rechtsdraaiende aminozuren.

Maar zou een dergelijk organisme ook een 'omgekeerde' smaakbeleving hebben (denk aan zoet en bitter links- of rechtsdraaiend sorbitol) of vergiftigt worden door chirale natuurstoffen die voor 'normale' organismen onschadelijk zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Je eigen stereoisomeer

Als het organisme inderdaad zo zou zijn dat van alle chirale moleculen precies de andere stereo-isomeer aanwezig is, zou je verwachten dat alle processen waar de chiraliteit van belang is dus ook worden beïnvloed.

Dus als een smaakbeleving alleen voor de ene isomeer geldt, is de receptor dus ook chiraal, die is dus juist "andersom" dus zal ook de andere isomeer juist de receptor aanzetten.

(zeg maar)

Ik vraag me af of zo'n organisme zou kunnen overleven trouwens, mogelijk zijn er ook problemen met de fysische stabiliteit van bepaalde isomeren?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Je eigen stereoisomeer

De fysische stabiliteit van chemische enantiomeren is gelijk, alleen door kernreacties wordt de CP symmetrie gebroken. Dat is dus geen probleem. Maar wat eet zo'n organisme 's avonds? Ik hoop dat het een autotroof organisme is, want anders dan mineralen kunnen we het niet bieden..... Een glaasje melk, een biefstuk, en een kropje sla zijn voor een spiegelmens geen gezonde kost.....

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Je eigen stereoisomeer

Vivit met linkdraaiend melkzuur misschien. [-X

Reageer