KwartsKristallen Schedel

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6

KwartsKristallen Schedel

kenden jullie dit verhaal al? Is al een tijdje bekend maar blijft maf;

In het Canadese stadje Kitchener bevindt zich in het huis van een vrouw van inmiddels in de 90 een kostbaar voorwerp dat de wereld nu al meer dan 70 jaar fascineert. Het gaat om een anatomisch volmaakt vormgegeven menselijke schedel die gehouwen is uit een enkel stuk kwartskristal, inclusief een afneembare kaak en 32 tanden. De eigenares, Anna Mitchell- Hedges, zegt het kunstvoorwerp te hebben opgedolven uit de ruïne van een Maya- tempel die ze in haar tienerjaren samen met haar vader bezocht toen ze bezig waren met een expeditie naar mogelijke resten van Atlantis.

Wat vooral zo verbijsterend is aan deze schedel is hoe deze is gemaakt. Kwarts- kristal behoort tot de hardste materialen die we kennen, maar desondanks heeft het gereedschap dat voor het maken van de schedel gebruikt moet zijn daar geen enkel spoor op achtergelaten. Vooral wanneer de schedel in het volle zonlicht staat lijkt het wel een echte schedel die als bij toverslag verandert is in glas. Zo mogelijk nog indrukwekkender zijn de als prisma's uitgevoerde ogen, die zo zijn vormgegeven dat ze elk licht dat erop valt bundelen, waardoor de hele schedel griezelig oplicht. Opmerkelijk genoeg hebben deskundigen gezegd dat zelfs met de tegenwoordig beschikbare technieken dit verbluffende staaltje vakmanschap niet is te evenaren.

Dit is echter lang niet het enige raadsel rond "de schedel van Mitchell- Hedges", zoals hij wel wordt genoemd. Dit griezelig aandoende voorwerp zou een overblijfsel moeten zijn van een reeds lang teloorgegane beschaving? Heeft het speciale krachten, zoals door sommigen wel is geopperd? Of is deze schedel- zonder meer de fraaiste van de tien, twaalf die er over de hele wereld zijn- gewoon een knap staaltje bedrog?

voor evt. plaatjes tjek: http://partyflock.nl/topic/654726.html
"This must be the physics department. That explanes all the gravity"

Berichten: 778

Re: KwartsKristallen Schedel

Cool! Afbeelding

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: KwartsKristallen Schedel

Tja, knap stukje beeldhouwwerk [-X

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: KwartsKristallen Schedel

Leuk verhaal! Sta me toe het eens kritisch door te lezen...
De eigenares, Anna Mitchell- Hedges, zegt het kunstvoorwerp te hebben opgedolven uit de ruïne van een Maya- tempel die ze in haar tienerjaren samen met haar vader bezocht toen ze bezig waren met een expeditie naar mogelijke resten van Atlantis.
Da's een bijzondere vondst! Maar het feit dat het daar is opgegraven zegt natuurlijk niets over de werkelijke leeftijd, wat hier wel mee gesuggereerd wordt.

En, als je op zoek bent naar een vermeende verzwolgen onderwaterwereld ga je toch geen Maya-tempel op het vasteland bezoeken? Of mis ik hier wat?
Wat vooral zo verbijsterend is aan deze schedel is hoe deze is gemaakt. Kwarts- kristal behoort tot de hardste materialen die we kennen, ....
Valt wel mee. Het is weliswaar harder dan de meeste ertsen, het heeft een hardheid van 6.5 tot 7 (1 is zachtst, 10 is hardst; diamant is 10 bijvoorbeeld, vensterglas is 6.5) maar met relatief eenvoudig gereedschap is kwarts al te bewerken.

De gebroeders Asscher gebruikten ook maar een simpele hamer en beitel om de grootste diamant ter wereld te bewerken.
... maar desondanks heeft het gereedschap dat voor het maken van de schedel gebruikt moet zijn daar geen enkel spoor op achtergelaten. (....) Opmerkelijk genoeg hebben deskundigen gezegd dat zelfs met de tegenwoordig beschikbare technieken dit verbluffende staaltje vakmanschap niet is te evenaren.
Hier kan ik niet al teveel van geloven hoor. Knap staaltje werk, ja, maar niet te herhalen? Dat kan je me niet wijsmaken.
Dit is echter lang niet het enige raadsel rond "de schedel van Mitchell- Hedges", zoals hij wel wordt genoemd. Dit griezelig aandoende voorwerp zou een overblijfsel moeten zijn van een reeds lang teloorgegane beschaving?
Alleen met dateringsmethoden zou je daar achter kunnen komen. Ik heb geen idee of dat kan op anorganisch materiaal.
Heeft het speciale krachten, zoals door sommigen wel is geopperd?
Mijn ogen hebben ook speciale krachten [-X
Of is deze schedel- zonder meer de fraaiste van de tien, twaalf die er over de hele wereld zijn- gewoon een knap staaltje bedrog?
Wacht even... er zijn er 12 over de hele wereld gevonden? Is dat geen bewijs dat het ding zeer waarschijnlijk van veel recentere datum is dan de Maya-beschaving?

Concluderend...

Zeer mooi ding, knap gemaakt, levensecht en ontegenzeggelijk imponerend. Maar ik moet wel zeggen dat de argumentatie me niet overtuigt dat dit uniek, heel oud en niet na te maken zou zijn.

Ik zet mijn geld in op bedrog (sorry ;) ) ...

Dit vind ik nou leuke topics Afbeelding
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: KwartsKristallen Schedel


Berichten: 45

Re: KwartsKristallen Schedel

Ik weet wie hem gemaakt heeft!

-> Afbeelding (wie anders)

Ben het eens met Beryllium, vast bedrog. (trouwens, welke, zichzelf respecterende archeoloog gaat nou op zoek naar Atlantis?)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: KwartsKristallen Schedel

trouwens, welke, zichzelf respecterende archeoloog gaat nou op zoek naar Atlantis?
Hier moet ik toch iets over kwijt. Natuurlijk zijn er een heleboel gekken die dit soort dingen geloven en dus rare dingen doen. Maar in het verleden is de wetenschap met de grootste sprongen vooruitgeholpen door mensen die buiten de gebaande paden gingen. Veel grote ontdekkingen komen tot stand door mensen die voor gek worden uitgemaakt.

Reageer