voedselbederf

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 11

voedselbederf

hey

1. wat gebeurt er met bacterien tijdens het afkoelingproces van een product (bijv soep)

2. blijvern er toxinen achter in de soep als je die doorkookt

3.verschi tussen voeldselvergitiging en voedselinfectie

groetjes

Berichten: 218

Re: voedselbederf

cht schreef: hey

1. wat gebeurt er met bacterien tijdens het afkoelingproces van een product (bijv soep)

2. blijvern er toxinen achter in de soep als je die doorkookt

3.verschi tussen voeldselvergitiging en voedselinfectie

groetjes
Hoi hoi

1)Zoals je misschien weet hebben bacterieën een temperatuur waarbij ze het best 'werken' (delen): de zogenaamde delingtijds (Td).

Afhankelijk van welke temperatuur een product afkoelt, zal de bacterie zich weer gaan delen. Echter....wanneer je een ei kookt en afkoelt, zal er geen dooier meer in zitten. Je hebt dan een hard ei dat 'onbruikbaar' is. Zo ook bij een bacterie die uit eiwitketens bestaat. Het is dus afhankelijk van de temperatuur van het product en de optimalie delingstemperatuur van de bacterie voor wat er gebeurd met de bacterie.

2) Deze kan ik zo uit mijn hoofd niet beantwoorden. Mede ook omdat ik niet weet om welke toxinen het gaat. Wel denk ik dat wanneer het om bacteriële toxinen gaat, dat die meestal wel kapot gekookt kunnen worden.

3) Het antwoord op deze vraag, moet je zelf maar even opzoeken. Het zeker niet moeilijk te vinden zijn. [-X



Groetjes Afbeelding

Berichten: 27

Re: voedselbederf

ad 2: Een "mooi" voorbeeld van een hittestabiel toxine is die van bacillus cereus op rijst.

Dat is de reden waarom je rijst eigenlijk geen 2 keer mag opwarmen. Zeker niet wanneer je hem niet gekoeld hebt weggezet. [-X

Dus er kunnen wel zekers toxinen achterblijven in de soep.

Ad. 3 idd luders. een beetje zoekwerk kan geen kwaad. Afbeelding

Berichten: 6

Re: voedselbederf

Puntje 3; volgens mij wordt je bij voedselinfectie ziek van de bacterie zelf en bij voedselvergiftiging ziek van het geproduceerde toxine van de bacterie.

Berichten: 218

Re: voedselbederf

Zeker kan een beetje zoekwerk géén kwaad. Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: voedselbederf

hey bedankt... hier kan ik zeker wat mee [-X

groetjes

Berichten: 740

Re: voedselbederf

Toxinen blijven meestal achter als je niet verder verwarmt dan 100 graden, Vooral de grampositieve bacteriën (zoals de Clostridium en de Bacilus) produceren gevaarlijke toxinen die achter blijven na het koken

Berichten: 91

Re: voedselbederf

Het was toch:

Voedselinfectie openbaart zich na enkele uren en de bijwerkingen zijn diaree en buikkramp.

Voedelvergiftiging openbaart zich na 12 uur en je wordt ziek van de toxinen.

Kan iemand mij corrigeren?(mits het fout is)

Reageer