Springen naar inhoud

Detectielimiet ICP

• Log in om te kunnen reageren

Steven Tijpel

Steven Tijpel

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 september 2005 - 12:13

Kan iemand mij zeggen hoe ik een element met de ICP kan meten als de aanwezige concentratie in oplossing lager is dan de detectielimiet van het toestel voor dat bepaald element?
Mijn opleiding ligt ondertussen zo'n 10 jaar achter me en ik herinner me enkel nog dat ik daar nog iets over gehoord heb, maar niet meer precies wat...

Alvast bedankt en groeten uit BelgiŽ.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 september 2005 - 12:20

dan moet je zorgen dat de concentratie wordt verhoogd. Hoe? neem een grote hoeveelheid monster (10 liter) damp dit in tot 1 mL en klaar.

Of een SPE kolom ofzoiets.

Dit valt onder monstervoorbewerking. Zoek er eens op internet op deze term en je kan genoeg voorschriften vinden. (die wat meer in de richting van je precieze probleem komen)

Veranderd door JeroenC, 15 september 2005 - 12:20

Steven Tijpel

Steven Tijpel

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 september 2005 - 12:42

Jeroen, bedankt voor snelle reaktie, maar ik moet misschien mijn vraag wat beter formuleren. Ik weet hoe ik de concentratie van mijn oplossing kan verhogen. Het probleem is eerder theoretisch, 't is niet dat ik er in de praktijk direkt mee te maken heb.

Gegeven: ICP-toestel, oplossing A met concentratie (lager dan detectielimiet) van element x.

Gevraagd: Kwantitatieve bepaling element x door opzuigen van oplossing A

De oplossing moet dus te vinden zijn door het veranderen van de parameters van het ICP-toestel. Is het nu de Argonflow, ik herinner het me niet meer... [-X

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 september 2005 - 13:25

misschien heb je aan dit topic iets

Andrť B.

Andrť B.

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 september 2005 - 17:22

Welke kant is je plasma op gericht? Radiaal of axiaal? Door te draaien kan je het detectielimiet aanzienlijk verlagen. Daarnaast is het gebruik van de juiste detector en golflengte orde belangrijk voor de detectielimiet.

Meer info dus [-X

Voor het veranderen van parameters tot een optimimum kan je een factorial design toepassen 2k of 3k plus een CCD, voor meer info zou je voor de gein eens bij chemometrie moeten kijken

Veranderd door AndreB., 15 september 2005 - 17:24

4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

osmose

osmose

• >100 berichten
  • 130 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 september 2005 - 17:33

Over welke techniek beschik je? ICP-AES/OES of ICP-MS?

Als je over ICP-MS beschikt: door je plasma verder van de toorts te zetten (d.m.v. tunen), verkrijg je een betere gevoeligheid.

Pas wel op, want hiermee krijg je ook een hoger oxidelevel, de geveoligheid is recht evenredig met het oxidelevel, wat weer zorgt voor meerdere interferenties.

Veranderd door Tungsten, 18 september 2005 - 02:02

saturnus ans

saturnus ans

• >100 berichten
  • 162 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 september 2005 - 21:18

Er zijn verschillende parameters die men kan optimaliseren:

Stroomsnelheid plasma;
Stroomsnelheid hulpgas;
Stroomsnelheid en of voordruk monsterstroom;
Kijkhoogte plasma;
Hoogfrequentiestroom van plasma.

maar ook welk soort verstuiver men gebruikt...

Je kan elke parameten sequentieel optimaliseren maar dit kost veel tijd en interacties tussen de verschillende parameters worden niet meegenomen. Simultaan optimalisatie is handiger, sneller, maar geeft geen info over de afzonderlijke invloeden van de parameters.

MVG Angela

opajuup

opajuup

• >100 berichten
  • 204 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 september 2005 - 15:09

De detectielimiet van een element, dat door de fabrikant van het ICP apparaat wordt opgegeven, is bepaald in zuivere oplossingen, onder ideale omstandigheden.
Het zal dus niet meevallen, zo niet onmogelijk zijn, hier iets aan te verbeteren.

Preconcentratie is een optie, evenals een ultrasonische verstuiver.
Zie deze link: http://www.cetac.com...n/usn_over.html

Veel succes en groetjes van Opajuup. [-X

Steven Tijpel

Steven Tijpel

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 september 2005 - 08:47

Allemaal bedankt voor jullie hulp! Ik ga me eens verdiepen in het onderwerp
Tot later... [-X

Ivanhou

Ivanhou

• >25 berichten
  • 70 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2005 - 17:19

gewoon zorgen voor een [Concentratie] verhoging in je monster...
door bezinking of door afscheiding of uitdamping kan je aan plaatselijk hoge C-waarden komen... dit heb je dan enkel nog maar "af te gieten".

Zoals JeroenC zegt.

Veranderd door Ivanhou, 11 oktober 2005 - 17:19

Element-2

Element-2

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 januari 2006 - 16:28

bij het vermelden van de detectielimieten gaan de leveranciers inderdaad uit van van waterige oplossingen, maar ook van een standaard sample introduktiesysteem.
Waar ikzelf erg goede ervaringen mee heb is het gebruik van een concentrische verstuiver met een cyclonic spraychamber.
Hiermee kun je je detectielimiten al flink verbeteren.
Let op!! want met dit sample introduktiesysteem mogen er absoluut geen vaste deeltjes of neerslag in je oplossing zitten.

Veranderd door Element-2, 27 januari 2006 - 20:05

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures