navigeren met GPS (voor onderwater)

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 224

navigeren met GPS (voor onderwater)

hallo ; ik heb een vraag , betreffende GPS navagatie voor onderwater.

zijn er ook GPS navigatiesystemen om mee te duiken onderwater?

je kan op deze manier dus sneller,makkelijker je weg terug vinden onderwater.

of wordt de verbinding van het GPS navigatie systeem verstoord door de waterlaag die tussen het systeem en de sateliet zit? :roll:

groeten pangeaman.
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: navigeren met GPS (voor onderwater)

Ik denk dat je signaal knap verstoord word als je wat dieper gaat, voor de rest kan je mss ergens aan een waterdicht zakje ofzo geraken om daar je gps in te steken :wink:

Berichten: 19

Re: navigeren met GPS (voor onderwater)

Het hoogfrequent signaal wat de satelliet naar de aarde stuurt dringt niet door in een laag water. Hooguit een paar cm.

GPS-deskundigen,mee eens?

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: navigeren met GPS (voor onderwater)

Tsja leuke vraag, ik heb echt geen idee: wat me als eerste te binnen schiet, hoe navigeren de moderne onderzeeboten dan? of navigeren deze op een geheel andere manier.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: navigeren met GPS (voor onderwater)

Kaarten en het nodige rekenwerk ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: navigeren met GPS (voor onderwater)

Doen onderzeeboten dat niet gewoon d.m.v. GPS, maar dan met een bovenzeese antenne, eventueel aan een boei?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 224

Re: navigeren met GPS (voor onderwater)

kijk in tijd van crisis bijv;zal een onderzeeboot op een bepaalde diepte moeten blijven.

toch zal hij contact met het thuisfront moeten houden om zijn opdrachten die hij van het thuisfront krijgt uit te voeren.

als hij zeer diep zit , dan kan hij wel contact houden met het thuisfront, maar niet met lange antennes. zie je al een lange antenne van een paar honderd meter achter die boot aanslepen.

nee alles loopt volgens mij via sateliet. maar hoe? :roll:

groeten pangeaman
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: navigeren met GPS (voor onderwater)

Mss hebben ze gewoon een grote opp om het signaal op te vangen en hebben ze daardoor minder last van verstrooiing ?

Berichten: 19

Re: navigeren met GPS (voor onderwater)

Vanuit een duikboot wordt een antenne naar het wateroppervlak gestuurd.

Voor de satellietentijd waren dat grote antennes die dan op het water dreven. En dat waren niet van die kleintjes, want toen der tijd kon men alleen via de KG grote afstanden overbruggen. De antenne energie werd horizontaal uitgestraald met heel veel Watt. Gemakkelijk op te sporen dus, door middel van veldsterktemetingen en kruispeilingen. Uiteraard waren de berichten in code.die vaak gekraakt werd. (Enigma)

Tegenwoordig is het veel makkelijker. De zendenergie wordt niet meer horizontaal uitgestraald maar recht omhoog.(grof gesteld) Nu komt er een schoteltje boven drijven en kletsen maar.... Veel voordelen dus en moeilijker te ontdekken vanaf een walpost of schip. Wel via een andere satelliet.

Overigens zijn er nog meer communicatie mogelijkheden vanuit een sub.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: navigeren met GPS (voor onderwater)

Ad schreef:
Overigens zijn er nog meer communicatie mogelijkheden vanuit een sub.
ELF? of iets anders? Mag je daar iets meer over vertellen, of is dat geheim?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 19

Re: navigeren met GPS (voor onderwater)

Net als de walvissen en dat kan over duizenden kilometers.

Re: navigeren met GPS (voor onderwater)

Ik vermoed dat dit niet gaat lukken. Het water zal nl de signalen vervormen (breken, afbuigen - denk aan licht bij een regenboog).

Voor onderzeeers gebruiken ze volgens mij laagfrequente zenders (wat GPS dus niet is).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: navigeren met GPS (voor onderwater)

Misschien toch GPS in onderzeeboten?

http://www.space.com/businesstechnology/te...tle_050216.html

Of zouden ze dat alleen aan het oppervlak kunnen gebruiken.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: navigeren met GPS (voor onderwater)

Uit de site van The Don heb ik de volgende quote geplukt:
It is that superfluid, the scientists said, that whistled unexpectedly when squashed through tiny holes and could be the foundation of new superfluid gyroscopes for submersible GPS navigation and seismic measurements on Earth and in space. [Click here to hear the helium-4 whistle.]  

"The fact that they do whistle coherently means that we could make a sensitive gyroscope," explained UC Berkeley physicist Richard Packard, who led the study, in a telephone interview
Hier wordt even rap van een GPS gesproken, maar ze bedoelen eigenlijk een navigatiesysteem, wat zo te zien niets met satellieten vandoen heeft. Het wordt kennelijk gebruikt om te proberen heel gevoelige gyroscopen te maken. De 'G' van Global staat hier als ik de rest van de tekst goed lees onterecht, het zou dus niet meer worden dan een gewoon 'PS' ofwel positioning system.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: navigeren met GPS (voor onderwater)

Ik vond het inderdaad een beetje raar maar als ik GPS lees dan denk ik toch snel aan het satteliet systeem, maar ja dan kun je een globe ook een GPS systeem noemen toch?
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Reageer