HCl+CaCO3

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 14

HCl+CaCO3

Hallow!

Vorige donderdag hebben we op school een practicum ivm met papier uitgevoerd. Eén van de proeven was, de aanwezigheid van Calciumcarbonaat aantonen bij de verschillende papiersoorten. Een bijkomende bijkomende vraag was volgende reactievergelijking op te lossen.

HCl + CaCO3 --> ...

Ik en mijn compagnon zijn het niet eens over de gevormde eindproducten.

Ik denk dat de reactie zal worden:

2 HCl + CaCO3 --> CaCl2 + CO2 + H2O

Mijn compagnon denkt daarentegen het volgende:

HCl + CaCO3 --> CaCl+ + CO2 + OH-

Kan iemand me helpen?

Alvast bedankt!

Eva

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: HCl+CaCO3

Hallo Eva, welkom op Chemieforum.nl!

De reactie die je partner heeft opgeschreven is in ieder geval op een belangrijk punt fout: hij zegt dat er OH+ zal ontstaan.

Als je je bedenkt dat HCl een sterk zuur is en dus in water zal bestaan als H+ + Cl+ (ook in jouw vergelijking dus!) kan je je voorstellen dat alle OH- meteen met H+ reageert tot water.

Of er CaCl2 of CaCl+ ontstaat kan je redeneren aan wat je tijdens de reactie ziet: wordt je oplossing troebel?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3.145

Re: HCl+CaCO3

2 HCl + CaCO3 --> CaCl2 + CO2 + H2O
Dit is inderdaad de reactie die je krijgt. Iets nauwkeuriger is nog om het in ion vorm te schrijven:

2H+(aq) + CaCO3(s) --> Ca2+(aq) + CO2(g) + H2O(l)

De chloride ionen doen dus eigenlijk helemaal niet mee aan de reactie.

Berichten: 14

Re: HCl+CaCO3

De proef was, een druppeltje HCl (6M) op het papiermonster laten vallen en daarna observeren. Als het druppeltje begon te bruisen dan was er CaCO3 in het papier aanwezig.

Bij alle papiersoorten begon het duppeltje te bruisen (bij het ene al wat minder dan het andere). Ik had niet echt de indruk dat er iets troebel werd. Dus ik denk dat er CaCl2 werd gevormd.

Dan nog een vraagje ... wat betekenen de letters tussen de haakjes van de reactievgl in de ion-vorm? Ik ben nog maar een beginner in de chemie.

* l=liquid?

* g= gas?

* aq=?

* s=?

Bedankt voor de informatie!

Groetjes,

Eva

Berichten: 111

Re: HCl+CaCO3

aq = in water

s = vast

Berichten: 704

Re: HCl+CaCO3

Rutherford schreef: aq = in water

s = vast
aq staat dus voor aqueous en s voor solid om in de engelse terminologie te blijven [-X

Reageer