synthese van smaak en geurstoffen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 4

synthese van smaak en geurstoffen

Hallo,

Voor een praktische opdracht voor scheikunde wil ik graag een aantal smaak- (en geurstoffen) ontwikkelen. Ik heb geprobeerd om informatie over deze synthese te vinden, maar heb eigenlijk niets kunnen vinden.

Alle adviezen, tips en links die mij op weg kunnen helpen zijn welkom.

Bij voorbaat dank.

Berichten: 857

Re: synthese van smaak en geurstoffen

Kijk of je aan het boek Introduction to organic laboratory techniques door Pavia kan komen...staan een paar synthes van esters in.

http://academic.reed.edu/chemistry/alan/20.../procedure.html

Check deze link voor het maken van bananenolie [-X

Ik moet morgen deze proef doen en het is niet eense pittig.

Jeff

Berichten: 4

Re: synthese van smaak en geurstoffen

dankjewel!

handige info!

dat maken van bananenolie lijkt me erg leuk, zijn de benodigde stoffen aanwezig op een middelbare school denk je?

meer reacties zijn altijd welkom

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: synthese van smaak en geurstoffen

Azijnzuur, zwavelzuur en ether zijn vast wel aanwezig, maar of er ook isopentyl alcohol is weet ik niet. Het grappige van dit type esters is dat je eigenlijk erg flexibel in het kiezen van een alcohol (of zuur) bent. Ze geven allemaal lekkere/zoete geuren.

Uitgaande van verschillende alcoholen (ethanol, (iso)propanol, butanol e.d.) kun je met azijnzuur volgens hetzelfde recept (zie linkje van JeffreyButter) verschillende geurstoffen maken. Je kunt ook andere zuren kiezen in plaats van azijnzuur (bijv propaan- of butaanzuur), maar een erg groot nadeel is dat deze zuren verschrikkelijk naar tenenkaas stinken. [-X

Variatie in de alcoholen is dus veel prettiger. ;)

Berichten: 857

Re: synthese van smaak en geurstoffen

Ik heb die bananenolie al 1 keer mogen maken op school tijdens een open dag en het hele lab rook naar Banaan [-X en ik mocht het product mee naar huis en daar heeft het ook een maand staan te "rieken" ;)

Echt een leuke proef om te doen maar je moet even zoeken naar andere esters zoals peer, aardbei, perzik, pina colada ....er zijn zo veel verschillende ;) ...

http://chemmovies.unl.edu/chemistry/smalls...sterFormula.gif

In de bovenstaande link zie ik dat je ook bananenolie kan maken vanuit azijn zuur en 1-butanol...en dat is denk ik wel aanwezig op je school...Alleen ik weet niet wat voor verhoudingen je moet kiezen.

Iso amyl = iso pentyl

hier is de bijbehorende info..

http://chemmovies.unl.edu/chemistry/smallscale/SS076c.html

maar kijk eerst of je ergens het boek van Pavia kan bekijken..bij een universitairebieb misschien?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: synthese van smaak en geurstoffen

Ik heb die bananenolie al 1 keer mogen maken op school tijdens een open dag en het hele lab rook naar Banaan  ;)   en ik mocht het product mee naar huis en daar heeft het ook een maand staan te "rieken"  ;)
Nog een goede reden om zorgvuldig te werk te gaan! [-X

Zie ook: deze posting...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: synthese van smaak en geurstoffen

Naast geurstoffen uit esters kan je ook geurextracten maken van essentiele olien. Een voorbeeld hiervan is een stoomdestillatie van kruidnadels of sinaasappelschillen.

Zoek eens op google naar eugenol, wintergroenolie of vanille syntheses. Allemaal vrij eenvoudig te maken stoffen.

Probeer trouwens geen ananasgeur te maken als je niet superveel ervaring hebt met chemie. Voor je het weet stink je een uur in de wind naar heel oud zweet [-X boterzuur heerscht
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: synthese van smaak en geurstoffen

Wanneer je ergens azijnzuur moet gebruiken, is het vaak handiger om azijnzuuranhydride (AAH) te nemen. Dit is gewoon azijnzuur waarbij water is afgesplitst. Aan beide C=O zit dan nog steeds een methylgroep, maar ze zitten zelf aanelkaar dmv 1 O. Elke mol water wat tijdens een reactie met dit spul ontstaat, wordt meteen gebruikt om AAH te hydrolyseren. Op deze manier trek je het evenwicht namelijk flink naar rechts [-X

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: synthese van smaak en geurstoffen

JeffreyButer schreef: Ik heb die bananenolie al 1 keer mogen maken op school tijdens een open dag en het hele lab rook naar Banaan [-X en ik mocht het product mee naar huis en daar heeft het ook een maand staan te "rieken" :)

Echt een leuke proef om te doen maar je moet even zoeken naar andere esters zoals peer, aardbei, perzik, pina colada ....er zijn zo veel verschillende ;) ...
Zie dit topic ;)

Berichten: 4

Re: synthese van smaak en geurstoffen

bedankt voor alle info!

staan echt veel handige dingen bij!

wat ik me nu wel afvraag: ik ben alleen nog maar geurstoffen tegengekomen, hoe zit het nou met smaakstoffen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: synthese van smaak en geurstoffen

Geurstoffen zijn eigenlijk ook smaakstoffen. Geur vormt een belangrijk deel van de smaakbeleving. Als ik het goed heb, proef je zonder geur enkel zoet, bitter, zuur en basisch. Vrij saai dus.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: synthese van smaak en geurstoffen

Als ik het goed heb, proef je zonder geur enkel zoet, bitter, zuur en basisch. Vrij saai dus.
Basisch?? Zout mag ook nog in je rijtje [-X

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: synthese van smaak en geurstoffen

DrQuico schreef: Als ik het goed heb, proef je zonder geur enkel zoet, bitter, zuur en basisch. Vrij saai dus.
Basisch?? Zout mag ook nog in je rijtje ;)
Wanneer je een klein beetje soda proeft smaakt dit toch op een bepaalde manier zeepachtig, toch? Of is dat gewoon het oplossen van je tong.... [-X

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: synthese van smaak en geurstoffen

Is dat niet meer de 'structuur' (glibberig ofzo) die je voelt inplaats van proeft??

Ik voel me niet geroepen om naar beneden te lopen en het te testen, shampoo vind ik al erg genoeg 'smaken' [-X

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: synthese van smaak en geurstoffen

De vier basissmaken zijn zoet (puntje van je tong), zout (zijkant), zuur (zijkant) en bitter (midden).

Basisch wordt meestal als bitter ervaren...
Ik voel me niet geroepen om naar beneden te lopen en het te testen, shampoo vind ik al erg genoeg 'smaken'
Dan moet je je bril onder de douche ophouden [-X
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer