Springen naar inhoud

Maken van verdunningsreeksen

• Log in om te kunnen reageren

Jules_CF

Jules_CF

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 september 2005 - 19:15

Hallo allemaal, eerste post hier [-X - Geweldig forum.

Zojuist heb ik me bezig moeten houden met het verdunnen van een standaard van 50 microgram / ml Ca. voor ijkoplossingen van 1,00 , 2,50 en 5,00 microgram per ml.

Zo als wij het op school 'geleerd' kregen hebben we nooit een echte structuur gehad in het maken van verdunningsreeksen , het was meestal maar giswerk hoeveel je moest pipetteren en in welke kolf je het moest overbrengen etc. en dit kan soms behoorlijk lastig zijn ivm met gekke getallen zoals mijn 2,50 microgram/ml en is behoorlijk tijdrovend....

Heeft iemand hier misschien een handige manier voor, of enkele tips voor als ik zoiets in het vervolg nog eens moet doen?

Alvast bedankt,

Jules

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 september 2005 - 20:42

Welkom op het chemieforum!

Het maken van verdunningsreeksen is natuurlijk niet volslagen giswerk. [-X

Wanneer je een ijkreeks maakt, probeer je de concentraties hiervan zodanig te kiezen dat de bepaling(en) binnen de waardes van de ijkreeks liggen.

De maxima en minima van een ijkreeks worden meestal in een niet al te uitgespreid gebied gekozen omdat het meetbereik van apparatuur beperkt is of omdat dit meetbereik niet overal lineair verloopt. Bij UV/Vis-spectroscopie wil je bijvoorbeeld het liefst bij een absorptie tussen 0.1 en 0.9 meten.

Ten slotte ga je er van uit dat je ijkreeks minimaal 5 meetpunten moet hebben. Deze verdeel je ongeveer gelijkmatig tussen de gekozen minima en maxima. Je kiest daarbij natuurlijk waardes die gemakkelijk met een verdunningsreeks te maken zijn. Je moet het jezelf niet onnodig moeilijk maken.

Wanneer je enkel volpipetten tot je beschikking hebt is de verdunning nauwkeuriger maar ben je minder flexibel in het kiezen van de meetpunten.
Met maatpipetten verdun je minder nauwkeurig, maar je bent dan wel flexibeler in het kiezen van je meetpunten.

Voor het maken van een stockoplossing kies je een hoeveelheid stof die groot genoeg is om nauwkeurig af te wegen. Het verdunnen doe je tot concentraties die voor je meting ideaal zijn.

sdekivit

sdekivit

• >250 berichten
  • 704 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 september 2005 - 20:51

Bij UV/Vis-spectroscopie wil je bijvoorbeeld het liefst bij een absorptie tussen 0.1 en 0.9 meten.

UV/VIS is het betrouwbaarst tussen 0,4 en 0,9 volgens 'quantitative chemical analysis'.

Veranderd door sdekivit, 19 september 2005 - 20:52

Jules_CF

Jules_CF

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 september 2005 - 21:01

Alvast bedankt voor de reacties, maar ik denk dat ik een beetje onduidelijk ben geweest met mijn vraagstelling.

Welke verdunningen/ijkoplossingen ik moet maken is bekend en ook geen probleem , maar het uitzoeken van de preciese verdunningen en hoe deze precies te maken was het probleem. Je kon wel gokken bijv. 20ml standaard in een kolf van 100ml pipetteren, aanvullen en dan daaruit 10 ml pipetteren en weer in een kolfje van 100ml voor een opl van 1mg/L (om maar even een voorbeeld te geven) maar dan ben je behoorlijk lang bezig met gokken...

Daarover had ik graag wat duidelijkheid..is hier niet een structuele manier voor om uit te vinden hoe je je standaardoplossing van een bepaalde concentratie moet verdunnen om bepaalde andere verdunde concentraties voor je ijklijn te krijgen?

PS - Met moderne apparatuur is het ook zeker nog nauwkeurig tussen de 0.1 en 0.9 [-X

Veranderd door Jules, 19 september 2005 - 21:02

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 september 2005 - 21:04

De nauwkeurigheid hangt natuurlijk sterk af van de kwaliteit spectrofotometer, met name bij lage absorptie. Toch is de fout acceptabel te noemen in het gebied tussen 0.1 en 1.5 (nog even nagezocht). De foutcurve gaat in dit gebied door een minimum.

De nauwkeurigheid hangt natuurlijk sterk af van de kwaliteit spectrofotometer, met name bij lage absorptie. Toch is de fout acceptabel te noemen in het gebied tussen 0.1 en 1.5 (nog even nagezocht). De foutcurve gaat in dit gebied door een minimum.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 19 september 2005 - 21:06

Vergeet even wat hier eerst stond. Sorry, ik las je vraag verkeerd.

Wat je zou kunnen doen: maak eerst een minireeks verdunningen, bijvoorbeeld 1:10, 1:25, 1:50 en 1:100. Die kan je vast meten, en dat geeft je een idee in welke range je verdunning moet liggen.

Veranderd door Beryllium, 19 september 2005 - 21:08

You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 september 2005 - 21:11

Alvast bedankt voor de reacties, maar ik denk dat ik een beetje onduidelijk ben geweest met mijn vraagstelling.

Welke verdunningen/ijkoplossingen ik moet maken is bekend en ook geen probleem , maar het uitzoeken van de preciese verdunningen en hoe deze precies te maken was het probleem. Je kon wel gokken bijv. 20ml standaard in een kolf van 100ml pipetteren, aanvullen en dan daaruit 10 ml pipetteren en weer in een kolfje van 100ml voor een opl van 1mg/L (om maar even een voorbeeld te geven) maar dan ben je behoorlijk lang bezig met gokken...

Daarover had ik graag wat duidelijkheid..is hier niet een structuele manier voor om uit te vinden hoe je je standaardoplossing van een bepaalde concentratie moet verdunnen om bepaalde andere verdunde concentraties voor je ijklijn te krijgen?

PS - Met moderne apparatuur is het ook zeker nog nauwkeurig tussen de 0.1 en 0.9 [-X

Je moet een zo min mogelijk aantal keren verdunnen. Dat is belangrijk om de fout klein te houden. In jouw voorbeeld kun je dus beter in één keer 2 mL van de standaard in de 100 mL kolf pipetteren om tot hetzelfde resultaat te komen.

André B.

André B.

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 september 2005 - 21:13

Heel simpel, reken gewoon uit hoeveel je je stock moet verdunnen. Naar 5 µg/ml zal je 10 keer moeten verdunnen. Dan ga je kijken naar hoeveel wil je maken en hoeveel stock heb je beschikbaar. Voor 100 ml, 10 ml stock => aanvullen met oplosmiddel. Voor 25 ml, 2,5 ml stock => aanvullen; etc.

Je kan ook andersom gaan rekenen. Vanuit een gewenste concentratie naar een stockconcentratie rekenen die realisch en nauwkeurig genoeg is om te kunnen maken. Je kan je verdunningen dan immers zelf kiezen. Dat maakt het allemaal een stuk eenvoudiger.
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 september 2005 - 22:12

Niet te veel versimpelen, heren!

De nauwkeurigheid van de oplossingen hangt naast het aantal keren verdunnen ook nog af van de nauwkeurigheid waarmee men kan verdunnen. Zo is het verdunnen 1:100 met een eppendorf pipet in een maatcylinder een stuk onnauwkeuriger dan twee maal 1:10 met een glazen 10ml pipet in een 100ml maatkolf.

Hints:
  • gebruik geen heel klein glaswerk, verdun geen grote verhoudingen
  • gebruik nauwkeurig glaswerk, schoon, en op de juiste temperatuur.
  • verdun niet keer op keer oplossingen, dus niet de meest geconcentreerde in een reeks 2x en 3x verdunnen om de reeks af te maken.

Jules_CF

Jules_CF

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 september 2005 - 22:14

Heel simpel, reken gewoon uit hoeveel je je stock moet verdunnen. Naar 5 µg/ml zal je 10 keer moeten verdunnen. Dan ga je kijken naar hoeveel wil je maken en hoeveel stock heb je beschikbaar. Voor 100 ml, 10 ml stock => aanvullen met oplosmiddel. Voor 25 ml, 2,5 ml stock => aanvullen; etc.

Precies, dit bedoelde ik , maar het gedoe is dat we vanwege de nauwkeurigheid geen pipetten kleiner dan 10 ml gebruiken mogen , dus simpelweg 2,5ml pipetteren zit er niet in [-X en daar is waar het lastig (althans voor mij) begint te worden - weer slecht geformuleerd :\

Sjaeqx

Sjaeqx

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 september 2005 - 06:50

Hebben julie geen Finn-pipetten op de labzaal??? die dingen zijn echt handig en ik heb me laten vertellen dat die dingen ook heel erg nauwkeurig zijn.

André B.

André B.

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 september 2005 - 17:35

Precies, dit bedoelde ik , maar het gedoe is dat we vanwege de nauwkeurigheid geen pipetten kleiner dan 10 ml gebruiken mogen , dus simpelweg 2,5ml pipetteren zit er niet in [-X en daar is waar het lastig (althans voor mij) begint te worden - weer slecht geformuleerd :\

Als je niet kleiner dan 10 ml heb je een vrijbrief om gewoon heel veel oplossing te maken ;)
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures