Reactor Bouwen, welk materiaal?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Reactor Bouwen, welk materiaal?

Hallo allemaal,

Voor onze project opdracht, moeten wij inkt gaan ontkleuren, hiervoor willen we waterstofperoxide gaan gebruiken. Vervolgens moet er een reactor komen om onze inkt met het H2O2 te laten reageren.

Het probleem is dat we nergens kunnen vinden met wat voor materialen (anders dan emaille, glas [ivm de hoge kosten], metaal [ivm hevige reactie met de metaal ionen die vrij kunnen komen] een reactor gebouwt kan worden, waarin H2O2 gebruikt kan worden.

Heeft iemand hier een idee?

Berichten: 311

Re: Reactor Bouwen, welk materiaal?

Hevige reactie met metaalionen die vrij kunnen komen?

Ik zie geen reden waarom je niet een reactor van roestvrij staal kunt gebruiken (=goedkoop) of glas (misschien natron-kalk glas? dat is wel stukken goedkoper dan quartz).

Moet je dan ook een lichtbron hebben om de watersofperoxide in radicalen te splitsen of reageert dit gelijk met je inkt? Anders zou ik zeggen, kies iets dat licht doorlaat, maar een polymeer zou ik even laten zitten, omdat deze wel gevoelig zijn voor de OH-radicalen!

Berichten: 6

Re: Reactor Bouwen, welk materiaal?

Ik las in de digitale chemiekaarten boek dat waterstofperoxide heftig reageert met metaal ionen in een basische omgeving. En ik maakte de denkstap dat er metaal ionen vrijkomen in de inkt en dat langzaam de reactor wegreageerd met de waterstofperoxide. Maar misschien moet ik dat niet doen [-X

Ik zal RVS voorstellen, aangezien het veel aanwezig is hier, en we toch een batch reactor willen.

Ik weet niet of we een lichtbron nodig hebben, ik heb de reactie vergelijking nog niet gezien, een aantal zijn daarmee bezig, dus ik zal het ff navragen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Reactor Bouwen, welk materiaal?

Op welke schaal moet deze reactie uitgevoerd worden? Tot een paar kilo kun je nog makkelijk met standaard glaswerk aan de slag.

Berichten: 6

Re: Reactor Bouwen, welk materiaal?

We gaan een RVS reactor maken met een d van 0,25m en een inhoud van 10dm3, en we zitten nu met de vraag wat beter is te gebruiken:

Fe2+ of UV-licht

Berichten: 9

Re: Reactor Bouwen, welk materiaal?

op industriele schaal worden basische H2O2 oxidaties gewoon in RVS gedaan. Perazijnzuur oxidaties (H2O2/CH3CO3H) gaan ook een heel eind goed in RVS.

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 6

Re: Reactor Bouwen, welk materiaal?

Hoe eind? jaren, maanden, weken, dagen, uren?

Reageer