Springen naar inhoud

kristalisatie

• Log in om te kunnen reageren

Christophe_CF

Christophe_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 september 2005 - 16:31

Hallo,

ik ben thuis wat op men eigen bezig met scheikunde en heb een vraagj.

Ik heb CuSO4 + CoCl appart opgelost in water tot een verzadigde oplossing.
en ben er nu kristallen van aan het maken.
maar mijn vraag is welke stoffen worden er nu gevormd door die 2 stoffen te vermengen welke delen van elke stof gaan er reageren met welk deel van de andere stof?

de kristallen zijn donker groen en lichtbruin.

Veranderd door Christophe, 20 september 2005 - 16:31

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jorim

Jorim

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Beheer

Geplaatst op 20 september 2005 - 19:08

Hoi Christophe en welkom op Chemieforum.nl ;)

Waar jij mee bezig bent klink mij vrij bekend in de oren en wel als een 'chemische tuin' en daarover is heel erg veel informatie te vinden!

Even een paar dingen die je zouden kunnen helpen:
- Deze topic hier op het forum misschien
- Chemische tuin op thuisexperimenteren.nl

Naja even kijken op Google (inclusief string) zal zeer zeker wel resultaat opleveren en anders laat je hier gewoon weer even horen wat je nog niet weet [-X

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 september 2005 - 11:34

Nou Jorim, ik zie hier nog geen waterglas, dus een chemische tuin is het niet....

Als antwoord op de vraag:

Cobalt is gewoonlijk tweewaardig, dus ik neem aan dat je CoCl2 bedoelt.

Je hebt twee zouten, cobaltchloride en kopersulfaat, beide in verzadigde oplossing.

Nu ga je deze twee oplossingen mengen (je mengt niet de stoffen, toch? Zorgvuldig formuleren helpt om je probleem duidelijk te maken). Daarmee geef je de beide originele zouten "meer ruimte", dus deze zullen niet uitkristalliseren. Er zijn nu echter ook twee andere combinaties die slechter oplosbaar zouden kunnen zijn. Welke zijn dat? Kun je die oplosbaarheden opzoeken in een tabel?

Als die twee nou ook zo goed oplossen dat ze niet mogen kristalliseren, dan zouden het nog gecombineerde zouten kunnen zijn, maar over het algemeen hoef je daar niet zo bang voor te zijn.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 september 2005 - 23:30

Je hebt ook nog een complicatie, doordat koper (II) en chloride een complex vormen (diep groen bij hoge concentraties). Je krijgt x-chloro-complexen in oplossing, bij zeer hoge concentratie zelfs het tetrachlorocomplex, CuCl42-. Het koper komt dus in een anion terecht!

Dit zal zeer zeker je kristallisaties beinvloeden en ook de kleur van het eindprodukt.

Christophe_CF

Christophe_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 september 2005 - 06:15

Bedankt allemaal voor de Informatie

Christophe

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures