Relatieve vluchtigheid

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 218

Relatieve vluchtigheid

Hoi hoi,

Ik ben met wat opgave van school bezig en kom bij een vraag over destillatie het begrip:"relatieve vluchtigheid" tegen. Nu is mijn vraag of ik het goed heb, dat deze relatieve vluchtigheid de waarde van de status van het destillatieproces aangeeft.

Voorbeeld: een relatieve vluchtigheid van x=0,2 geeft aan dat het destillatieproces bekeken moet worden, op het moment dat dit proces zich bij 20% van voltooing(eindproject) bevindt.

Weet iemand dity? [-X

Groetjes Afbeelding

Berichten: 311

Re: Relatieve vluchtigheid

Wordt met relatieve vluchtigheid niet bedoeld dat de ene stof vluchtiger is dan de andere stof t.o.v het totaal of elkaar (gewoon een ratio dus: x=A/(A+B) of x=A/B respectievelijk)?

Berichten: 218

Re: Relatieve vluchtigheid

Wordt met relatieve vluchtigheid niet bedoeld dat de ene stof vluchtiger is dan de andere stof t.o.v het totaal of elkaar (gewoon een ratio dus: x=A/(A+B) of x=A/B respectievelijk)?
Ik zou het eigelijk niet weten... zou goed kunnen. Ik ga me morgen weer eens over die opgaven buigen en misschien dat ik er dan wel uitkom.

In ieder geval bedankt voor je reactie [-X

Groetjes Afbeelding

Berichten: 11

Re: Relatieve vluchtigheid

Vluchtheid van component B is:



VB=pB/X

waarbij pB de partiele druk van component B is

en X de molfraktie van de component in de vloeistof is

De relatieve vluchtigheid (alfa) wordt voorgesteld door de vluchtigheid van de component B te delen door de vluchtheid van component A.

α=VB/ VA

Component B is de stof met het hoogste kookpunt.

Berichten: 9

Re: Relatieve vluchtigheid

Vluchtheid van component B is:

VB=pB/X

waarbij pB de partiele druk van component B is

en X de molfraktie van de component in de vloeistof is
Bedoel je hiermee t.o.v. de tweede stof, of t.o.v. de stof in de gasfase?

Berichten: 11

Re: Relatieve vluchtigheid

Hiermee wordt bedoeld de molfraktie in de vloeistoffase oftewel

X= Aantal mol stof B / totaal aantal mol

In de gasfase praat men in het algemeen over Y

Deze samen worden vaak in grafieken getekend (omdat de dampsamenstelling afhankelijk is van de vloeistofsamenstelling) samen met de temperatuur tot

TXY fasediagramen. Hierop is dan af te lezen welke damp er gevormd wordt (=destialaat)

Voorbeeld ethanol water:

http://www.engin.umich.edu/class/che330/pdf/LecM11.pdf

Berichten: 218

Re: Relatieve vluchtigheid

Thnx voor de reacties. Toevallig krijg ik dit allen nu (eindelijk) uitgelegd met de theorie van school. :)

Groetjes

Reageer