[scheikunde] standaardisatie zilvernitraat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 39

[scheikunde] standaardisatie zilvernitraat

Hoe kan ik zilvernitraat stellen (standaardiseren), meer specifiek met welke stof en welke indicator? greetz

Berichten: 2

Re: [scheikunde] standaardisatie zilvernitraat

Als ik het goed heb, is dit mogelijk met NaCl. Maar is al lang geleden voor mij. Het vormt dan AgCl, dit is een vaste stof en slaat dus neer. Als alle Cl is opgebruikt vormt het nitraat een bepaalde kleur. Volgens mij moet er nog wel een kleurstof bij, maar ik weet niet zo snel welke.

Succes

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [scheikunde] standaardisatie zilvernitraat

Om een AgNO3 oplossing te stellen gebruik je een bekende hoeveelheid (massa) NaCl wat je potentiometrisch gaat titreren met je AgNO3 oplossing. Wij doen het op het lab als volgt (voor een 0.1 M AgNO3 oplossing; als je een afwijkende sterkte hebt zal je de concentraties moeten aanpassen):

Nauwkeurig 125 mg NaCl afwegen in 50.0 ml maatkolf. Oplossen en aanvullen. Van deze oplossing 10.0 ml overbrengen in een maatbeker van 100 ml en 40 ml water toevoegen. Vervolgens potentiometrisch titreren met je AgNO3 oplossing, met als indicatie electrode een Ionselectieve Chloride electrode en als referentie electrode Ag/AgCl of calomel, gevuld met kalium nitraat 3 M.

Bovenstaande in duplo uitvoeren en neem voor de zekerheid ook een blanko mee.

Je titer is dan: massa NaCl (mg) / [(Vol. bepaling - Vol. blanko) * 5 * 58.44]

Ik hoop dat het zo lukt?

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: [scheikunde] standaardisatie zilvernitraat

En hier: http://www.xs4all.nl/~digirini/chemie4/proeven.html - 25k

zag ik ook nog iets, voor het geval je de apparatuur niet hebt.

Kijk bij de derde van onderen van nivo 4.

Succes. [-X

Reageer