Isomeren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

Isomeren

Ik ben dit jaar begonnen met een opleiding procestechniek en heb weinig basiskennis van Scheikunde

Mijn vraag luidt: Is er een makkelijke manier om de isomeren te bepalen van koolwaterstoffen?

Nu teken ik de onvertakte structuurformules maar er moet toch iets anders zijn.

Met name het aantal Isomeren van C4H8 is mij onduidelijk

Groetjes JoeyRomano

Berichten: 857

Re: Isomeren

C4H8 is een alkeen dit betekend dat er een dubbele binding in het molecuul zit.

In eerste instantie moet je de 4 C-atomen aan elkaar teken en de dubbele binding in het molecuul teken. Dit geeft

C=C-C-C (1-buteen) en C-C=C-C (2-buteen)

2-buteen kan voorkomen in 2 gedaantes.. Cis (E) en trans (Z). We hebben nu dus al 3 moleculen.

dan kan je ook nog variëren in de koolstofketen. Ipv buteen kan er ook propeen van gemaakt worden maar dan moet dus wel met vertakkingen werken. Maar als je zonder vertakkingen werkt heb je dus 3 buteen moleculen:

Cis-(2)-buteen, trans-(2)-buteen en 1-buteen

Ik hoop dat dit je vraag beantwoord.

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: Isomeren

C4H8 is een alkeen
Cyclobutaan en methylcyclopropaan zijn GEEN alkenen. Een ringstructuur is ook een vorm van een onverzadigdheid.

Berichten: 8

Re: Isomeren

Jeffrey en Karl,

bedankt voor de uitleg, ben er inmiddels achter dat de isomeren het beste te achterhalen zijn door deze te tekenen.

Overigens was ik nog niet op de hoogte van de termen cis -(2)- en trans-(2).

Misschien dat ik in een later stadium bekender raak met deze termen.

Ik hoop dat jullie mij in de toekomst nog meer kunnen helpen want ik heb nog een paar pittige hoofdstukken voor de boeg, o.a zuren en basen en reacties van koolwaterstoffen.

met vriendelijke groet Joey Romano. [-X

Berichten: 857

Re: Isomeren

JeffreyButer schreef:C4H8 is een alkeen
Cyclobutaan en methylcyclopropaan zijn GEEN alkenen. Een ringstructuur is ook een vorm van een onverzadigdheid.
**** was ik toch iets vergeten :S...

Inderdaad...sorry voor de niet complete uitleg...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Isomeren

JoeyRomano schreef: Jeffrey en Karl,

bedankt voor de uitleg, ben er inmiddels achter dat de isomeren het beste te achterhalen zijn door deze te tekenen.

Overigens was ik nog niet op de hoogte van de termen cis -(2)- en trans-(2).

Misschien dat ik in een later stadium bekender raak met deze termen.

Ik hoop dat jullie mij in de toekomst nog meer kunnen helpen want ik heb nog een paar pittige hoofdstukken voor de boeg, o.a zuren en basen en reacties van koolwaterstoffen.

met vriendelijke groet Joey Romano. [-X
Stel je etheen voor, aan de C=C zitten in totaal 4 waterstofatomen. Stel je nu 2-buteen voor, CH3-CH-CH-CH3. Aangezien een dubbele binding ervoor zorgt dat alles tot 1 atoom verder in het platte vlak ligt, als hoekpunten van een driehoek dus. Nu kan de methylgroep aan beide kanten in de onderste punt van de driehoek zitten. Dit noemt men cis (of Z van zusammen). De methylgroepen kunnen ook tegenover elkaar zitten, de ene in de onderste punt, de ander in de bovenste. Dit heet dan trans of (E van entgegen). Als je dit uittekent, snap je mijn uitleg vast wel Afbeelding

Reageer